شنبه ۳۰ فروردین ۹۹
10 روشي كه هوش مصنوعي مي تواند در پروسه درمان كرونا به ما كمك كند
1) از طريق شناسايي، رديابي و پيش بيني زمان هاي اوج (پيك) بيماري
اولين كمكي كه هوش مصنوعي و استفاده از تكنيك هاي آن مي تواند به حل كردن بحران كرونا بكند، از طريق تحليل كردن آمار مبتلايان و پيش بيني كردن زماني است كه اين بيماري به اوج خودش (يا همان نقطه پيك) مي رسد. از اين طريق با استفاده از AI مي توان پيش بيني هاي دقيقي را از زمان اوج بيماري و مكان هايي كه به احتمال زياد خطرناك تر مي باشند داشته باشيم.
2) كمك كردن به تشخيص ويروس
هوش مصنوعي مي تواند به تشخيص دادن اين كه فرد به اين ويروس مبتلا شده است يا خير نيز كمك كند. به عنوان مثال، استفاده از BlueDot ها كه ابزارهايي هستند كه از هوش مصنوعي استفاده مي كنند؛ به سازمان ها و شركت ها كمك مي كند تا بدانند كه كداميك از كاركنانشان به اين ويروس مبتلا شده اند و كداميك مبتلا نشده اند. استفاده از اين ابزارها مي تواند به شركت ها كمك هاي شاياني در اين رابطه بكند تا جايي كه يكي از شركت هاي چيني بيان كرده است كه با استفاده از AI مي توان تنها در 20 ثانيه تشخيص داد كه فرد كرونا دارد يا خير!
3) كمك در اعلام وضعيت به شكل لحظه اي
از آن جايي كه در زمان اين بحران، اعلام كردن وضعيت هم براي خدمه بيمارستان ها و هم براي كاركنان بخش هاي مختلف اخبار و اينترنت و غيره ممكن است كمي دشوار باشد؛ هوش مصنوعي مي تواند در اين بحران به انسان ها كمك كند تا اخبار لحظه اي مرتبط با ميزان شيوع كرونا و مواردي از اين قبيل را بتوانند به شكل سريع تر و باكيفيت تري به همديگر برسانند.
4) انتقال تجهيزات پزشكي لازم در شرايط بحراني
يكي از ايمن ترين روش هايي كه اين روزها مي توان براي انتقال ابزارهاي لازم براي پزشكي (مانند ابزارهاي لازم براي جراحي و غيره) به اتاق عمل و يا اتاق هاي ويژه پزشكي، در شرايط بسيار اضطراري مورد استفاده قرار داد؛ استفاده از هوش مصنوعي و ربات هايي براي اين كار مي باشد. اين ربات ها كه با استفاده از هوش مصنوعي برنامه ريزي شده اند مي توانند در بيمارستان ها و مراكز درماني زماني كه ممكن است رفتن يك انسان از يك اتاق به اتاق هاي ويژه خطرناك باشد؛ تجهيزات لازم را به پزشكان برسانند.
5) رساندن غذا و انجام كارهاي مشابه توسط ربات هاي هوشند تمييز
در بسياري از موارد، نياز است كه به بخش و يا اتاق و يا مكاني غذا و يا مواد ديگر برسد. در اين صورت وقتي كه اين كار توسط ربات ها انجام شود؛ احتمال عدم ابتلاي افراد بسيار بالا مي رود. چون ربات ها نمي توانند بيمار باشند و نمي توانند بيماري را انتقال دهند بنابراين در صورتي كه آن ها استريليزه شده باشند و تميز باشند؛ مي توان از آن ها براي انتقال غذا به مكان هاي مختلف استفاده نمود بدون اين كه خطري انسان هاي اطراف آن ها را تهديد كند.
6) براي كمك كردن در تحويل داروها در مكان هايي كه انسان ها نمي توانند بروند
بد از گذشت چندين هفته از وضعيت قرنطينه، اين روزها ممكن است برخي از بيماران كرونايي احتياج به دارو داشته باشند ولي كسي نتواند به آن ها نزديك شود تا به آن ها دارو دهد. اين كار را تكنيك هوش مصنوعي و استفاده از ربات ها حل كرده اند. با استفاه از ربات هايي كه از هوش مصنوعي استفاده مي كنند، مي توان به مكان هايي رفت كه بيماران كرونايي وجود دارند و به آن ها دارو داد.
7) دادن هشدارهاي قبل از وقوع
در اين روزهاي سخت كرونايي، يكي از مهم ترين كارهايي كه مي توان انجام داد اين است كه در صورتي كه بحران جديدي وجود داشته باشد؛ هشدار آن، به موقع و بدون اين كه دير شود؛ داده شود. اين همان كاري است كه هوش مصنوعي و بهره گرفتن از تكنولوژي AI مي تواند براي ما انسان ها انجام دهد. دستگاه هايي هستند كه از تكنولوژي هوش مصنوعي استفاده مي كنند و در زمان هايي كه هشدارهاي جدي بوجود مي آيد؛ قبل از اين كه دير شود، اين هشدارها را اعلام مي كنند.
8) شناسايي و پيش بيني خطرات افرادي كه ممكن است مبتلا شوند
يكي از كمك هاي ديگري كه اين روش مي تواند براي ما انجام دهد اين است كه با استفاده از دستگاه هاي هوش مصنوعي، بتوانيم قبل از اين كه افراد هنوز به شكل كامل به بيماري مبتلا شه اند؛ درباره ميزان خطر مبتلا شدن قطعي آن ها نظر دهيم. ربات هايي در بسياري از بيمارستان ها هستند كه با استفاده از تكنولوژي هوش مصنوعي كار مي كنند و كارشان اين است كه چنين پيش بيني ها و تشخيص هايي را انجام مي دهند و احتمال مبتلا شدن افراد را به آن ها نشان مي دهند.
9) به اشتراك گذاري سريع تر اطلاعات و افزايش ميزان هوشياري با استفاده از چت بوت ها (Chatbot)
در اين روزهاي كرونا، به اشتراك گذاري اطلاعات يكي از مهم ترين كارهايي است كه مي توان انجام داد. اطلاعات به صورت لحظه اي هستند و بايد به صورت لحظه اي هم به اشتراك گذاشته شوند. در اين راه، چت بوت هايي وجود دارند كه با استفاده از تكنولوژي هوش مصنوعي كار مي كنند و مي توان از آن ها استفاده كرد تا كار به اشتراك گذاري اطلاعات آسان تر شود.
10) كمك كردن در درمان بيماري
آخرين و مهم ترين نكته اي كه در زمينه كمك كردن هوش مصنوعي به بحران كرونا بايد به آن اشاره كرد؛ اين است كه با استفاده از تكنيك هوش مصنوعي و با استفاده از كامپيوترهايي كه از هوش مصنوعي استفاده مي كنند؛ مي توان در جهت درمان بيماري گام هايي برداشت. استفاده از هوش مصنوعي در بيمارستان ها مي تواند به پيدا كردن دارويي كه كرونا را درمان كند؛ كمك كند. كامپيوترهايي در مراكز تحقيقاتي در جهان وجود دارند كه با استفاده از تكنيك هوش مصنوعي، به محققان كمك مي كنند تا درمان قطعي كرونا را پيدا كنند.
- ۹۸ بازديد
- ۰ نظر