یکشنبه ۰۴ خرداد ۰۴

آرشیو مرداد ماه 1399

ديجيتال ماركتينگ

10 ترفند براي بازاريابي با اينستاگرام

 

امروزه بازاريابي يكي از مهم ترين بخش هاي يك تجارت مي باشد به گونه اي كه تجارتي كه بازاريابي نداشته باشد را نمي توان به عنوان تجارت موفق قلمداد كرد. در حقيقت اگر دقت كرده باشيد چنين تجارتي اصلا وجود ندارد! يا حداقل كمتر مي توان چنين تجارتي را پيدا كرد! بنابراين بازاريابي كردن با استفاده از روش هاي مختلف (كه معمولا اين روزها بازاريابي ديجيتالي يكي از بهترين شيوه هاي بازاريابي مي باشد) را مي توان به عنوان يكي از پارامترهاي كليدي براي موفقيت يك تجارت قلمداد نمود.

اين روزها استفاده از شبكه هاي اجتماعي براي بازاريابي بسيار رايج شده است. به گونه اي كه كمتر تجارتي را مي توان يافت كه براي بازاريابي خودش از شبكه هاي اجتماعي استفاده نكند. مخصوصا شبكه هاي اجتماعي مانند فيسبوك و توييتر معمولا از بقيه شبكه هاي اجتماعي نسبت به استفاده براي تجارت ها بهتر مي باشند و مخصوصا اينستاگرام يكي از شبكه هاي اجتماعي است كه از همه بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرد.

اينستاگرام ابزاري است كه شما مي توانيد به راحتي از آن براي بازاريابي كردن و معرفي كردن برند خودتان به مخاطبين استفاده كنيد. اين ابزار داراي ويژگي هاي منحصر به فردي مانند به اشتراك گذاري استوري ها و اينستاگرام لايو و غيره مي باشد كه شما مي توانيد براي اينكه مخاطبين بيشتري را به خودتان جلب كنيد از اين ويژگي ها استفاده كنيد و كار را بهتر و بهتر انجام دهيد. همچنين شما مي توانيد با استفاده از تصاويري كه به اشتراك مي گذاريد جذابيت برندتان را در نظر مخاطبين بيشتر كنيد و به اين ترتيب تعداد مشتريان بيشتري جلب كنيد.

بنابراين شما به عنوان شركتي كه كارش بازاريابي است در صورتي كه بخواهيد كار بازاريابي را انجام دهيد يكي از بهترين روش ها اين است كه از اينستاگرام استفاده كنيد. اينستاگرام به شما اين امكان را مي دهد كه مخاطبين جديدي را براي خود ايجاد كنيد و مخاطبين قديمي را وفادار به برندتان نگه داريد. بنابراين لازم است كه چگونگي بازاريابي كردن با آن را بدانيد. در اين پست قصد داريم تا چگونگي بازاريابي كردن با استفاده از اينستاگرام را به شما ارايه كنيم:

1) اهدافتان را تعيين كنيد.

اولين نكته اين است كه بايد هدف هايي را كه براي خودتان ايجاد كرده ايد به صورت مشخص براي خودتان روشن سازيد. فرض كنيد كه شما مي خواهيد مسافرتي را آغاز كنيد. در اين صورت نياز به جهت يابي داريد. كار بازاريابي هم دقيقا به همين شكل است و در صورتي كه بخواهيد اين كار را به درستي انجام دهيد بايد براي خودتان جهت يابي درستي داشته باشيد. شما بايد از خودتان سوالات كليدي در اين رابطه را بپرسيد: سوالاتي مانند اينكه چگونه مي خواهيد ميزان مشتريان خودتان را افزايش دهيد؟ فكر مي كنيد بهترين روش براي اينكه تعداد فالورهاي اينستاگرامتان زياد شود چيست؟ و سوالاتي از اين قبيل. پرسيدن اين سوالات از خودتان در حقيقت ابتداي كار شما محسوب مي شود كه بعد از آن به مرحله هاي بعدي مي رويد.

پس مرحله اول اين است كه هدف خودتان از بازاريابي را مشخص كنيد.

2) مخاطبين خودتان را بشناسيد.

اين موضوع موضوع خيلي مهمي است بدون توجه به نوع بازاري كه مرتبط با كار شما مي باشد. شما بايد يك درك مناسب و درستي از افرادي كه به عنوان مخاطبين شما مي باشند داشته باشيد تا بتوانيد كار بازاريابي را خوب انجام دهيد.

شما بايد به بررسي و تحقيق بپردازيد و مشخص كنيد كه مخاطبين اصلي شما چه افرادي هستند و همچنين بايد بررسي كنيد كه اين افراد علاقه به چه بخش هايي از كار شما دارند و سپس سعي كنيد تا بازاريابي را بر اساس اين بخش ها تنظيم كنيد.

البته در هر شيوه اي از بازاريابي دانستن اينكه مخاطبين شما چه كساني هستند موضوعي لازم و ضروري مي باشد و شما بايد بدانيد كه دقيقا با چه افرادي سروكار داريد. شما بايد كاري كنيد كه آنها شما را درك كنند و همچنين به شما ارزش دهند و اين كار تنها در صورتي محقق مي شود كه شما آنها را به خوبي شناخته باشيد. در اين صورت اين مخاطبين مي توانند به شما كمك كنند تا برندتان را رشد دهيد و از نظر مالي هم به شركت شما كمك مي كنند تا رشد پيدا كند.

3) محتوايي ايجاد كنيد كه مخاطبينتان دوست دارند.

از ديگر نكته هايي كه در اين زمينه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه محتوايي توليد كنيد كه مخاطبينتان دوست دارند. اين نكته در ادامه نكته قبلي است كه شما آنها را به خوبي بشناسيد. در حقيقت اين مرحله به دنبال مرحله شناخت اين افراد مي آيد. هنگامي كه شما اين افراد را شناختيد مي توانيد محتوايي ايجاد كنيد كه آنها دوست دارند. شما براي اينكه محتوايي براي مخاطبينتان توليد كنيد كاملا آزادي عمل داريد و بايد محتوا را به گونه اي توليد كنيد كه آنها دوست داشته باشند. در صورتي كه محتوايي را ايجاد كنيد كه آنها اصلا علاقه اي به آن ندارند نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه كسي شما را فالو كند بنابراين نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه در بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي هم موفق باشيد. يكي از بهترين روش هايي كه مي توانيد بررسي كنيد كه مخاطبينتان به چه محتوايي علاقه دارند اين است كه سعي كنيد بررسي كنيد كه صفحه هاي مربوط به رقبايتان چه محتوايي را پست مي كنند و از اين محتوا الهام بگيريد و سعي كنيد اين استراتژي ها را براي خودتان هم ايجاد كنيد.

4) ارتباط دوطرفه با آنها برقرار كنيد.

ماهيت شبكه هاي اجتماعي بر اساس ارتباطات دوطرفه بنا شده است. شبكه هاي اجتماعي با وب سايت ها فرق دارند. درست است كه در وب سايت ها و وبلاگ ها هم موقعيتي براي كاربران وجود دارد كه در زير پست هاي مختلف كامنت بگذارند؛ ولي عموما ارتباطي كه در اين وب سايت ها برقرار مي شود ارتباط يك طرفه مي باشد: پستي گذاشته مي شود كه ديگران به عنوان مخاطبين به اين پست مراجعه مي كنند. اين دقيقا مانند معلمي است كه در سر كلاس تدريس مي كند و دانش آموزان صداي او را مي شنوند و برخي از آنها سوال مي كنند. اما در شبكه هاي اجتماعي داستان كمي متفاوت مي باشد. به عنوان مثال فيسبوك را درنظر بگيريد. در فيسبوك يك انجمني ايجاد مي شود كه افراد مختلف مي آيند و نظراتي كه دارند را به اشتراك مي گذارند و از نظرات هم استفاده مي كنند و به هم پاسخ مي دهند و با هم به تبادل نظر مي پردازند. درست است كه شبكه اينستاگرام از اين نظر كمي محدودتر مي باشد ولي باز هم يكي از شبكه هاي اجتماعي است كه بايد با آن دقيقا مانند شبكه هاي اجتماعي ديگر برخورد كرد. بنابراين شما در صورتي كه از اين شبكه اجتماعي براي بازاريابي استفاده مي كنيد بايد سعي كنيد تا بر همين اساس جلو برويد. در صورتي كه چنين رويكردي را نسبت به مخاطبين داشته باشيد آنها احساس مي كنند كه انسان تر مي باشند و اين به نفع شما مي باشد. همچنين هرچقدر كه تعداد كاربران بيشتر باشد و تعداد كامنت ها در پست هاي شما زيادتر باشد؛ احتمال اينكه كاربران ديگر بتوانند شما را پيدا كنند بيشتر مي شود بنابراين اين كار به نفع شما مي باشد. پس سعي كنيد يك ارتباط دوطرفه با آنها برقرار كنيد.

5) زمان هاي مناسب براي پست گذاشتن را انتخاب كنيد.

يكي ديگر از نكته هاي خيلي مهمي كه در اين زمينه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه زمان هاي مناسب براي پست كردن را انتخاب كنيد. انتخاب كردن زمان هاي مناسب براي پست كردن بستگي به نوع مخاطبيني دارد كه شما داريد. در صورتي كه مخاطبيني داشته باشيد كه بدانيد كه آنها زمان هاي مخصوصي را براي پست كردن مورد استفاده قرار مي دهند مي توانيد بر اين اساس در آن زمانها پست هايتان را بگذاريد. به عنوان مثال، فرض كنيد كه مخاطبين شما عمدتا دانشجويان مي باشند. در اين صورت بهترين كار اين است كه ساعت هاي ابتداي بعد از ظهر را براي پست گذاشتن انتخاب كنيد به اين دليل كه معمولا دانشجويان در اين ساعتها بيشتر به سراغ اينستاگرام خودشان مي روند. در صورتي كه ساعت هاي ظهر را براي پست گذاشتن براي اين گروه انتخاب كنيد؛ كارتان با مشكل مواجه مي شود بنابراين نمي توانيد نتيجه مطلوب را بگيريد به اين دليل كه به احتمال زياد دانشجويان در اين ساعتها يا در حال استراحت هستند و يا كلاس هاي ظهر دارند.

6) از هشتگ ها استفاده كنيد.

هشتگ ها ابزارهايي هستند كه مي توان از آنها استفاده كرد تا مخاطبين بيشتري را به پست ها جلب كرد. در صورتي كه هشتگ نداشته باشيد؛ نمي توانيد كاري كنيد كه ديگران پست هاي شما را ببينند. به عبارت ديگر، اين هشتگ ها هستند كه به شما كمك مي كنند تا پست هايتان را به ديگران نشان دهيد. شما با استفاده از ابزار هشتگ كاري مي كنيد كه پست هايي كه در اينستاگرام قرار داده ايد توسط ديگران ديده شوند. در صورتي كه شما بهترين پست ها را در اينستاگرام قرار داده باشيد اما هشتگي براي اين پست ها وجود نداشته باشد نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه كسي شما را ببيند.

اما به هنگامي كه از هشتگ ها استفاده مي كنيد بايد به اين نكته بسيار مهم توجه داشته باشيد كه هشتگ ها بايد هشتگ هايي باشند كه مرتبط با كاري كه شما مي خواهيد انجام دهيد باشند. به عنوان مثال شما نبايد پستي را كه مرتبط با به عنوان مثال كفش است در اينستاگرام قرار دهيد و سپس هشتگ #خوشمزه را در زير اين پست قرار دهيد. به اين دليل كه در صورتي كه چنين كاري انجام دهيد مخاطبينتان را از دست خواهيد داد.

7) ميان آنها رقابت هايي ايجاد كنيد.

در صورتي كه شما بتوانيد ميان افرادي كه شما را در اينستاگرام فالو مي كنند رقابت هايي ايجاد كنيد مي توانيد انتظار داشته باشيد كه اين رقابت سالمي كه ميانشان ايجاد كرده ايد باعث شود كه ميزان درگير شدن و تعاملاتي كه آنها با شما دارند بيشتر شود و همين موضوع مي تواند منجر به اين شود كه تعداد مخاطبين و مشتريان شما بيشتر شود. بنابراين سعي كنيد تا براي آنها رقابت هايي سالم ايجاد كنيد و آنها را به انجام دادن اين رقابت ها دعوت نماييد.

براي اينكه چنين رقابت هايي را در اينستاگرام ايجاد كنيد روش هاي مختلفي وجود دارد كه شما مي توانيد از اين روش ها استفاده كنيد. به عنوان مثال مي توان به روش هاي زير اشاره كرد:

- يك تصويري را در اينستاگرام آپلود كنيد و به افرادي كه فالوور شما هستند بگوييد كه به انتخاب خودشان براي اين تصوير كپشن (نوشته هايي كه زير تصاوير در اينستاگرام مي گذارند را كپشن مي گويند) بگذارند.

- مي توانيد از آنها بخواهيد در درباره لحظه هاي مختلف زندگيشان پست هايي بگذارند كه شامل تصاويري از اين لحظه هاي مختلف زندگيشان شود.

8) در پست هايتان به صفحه هاي ديگر اشاره كنيد.

در صورتي كه فكر مي كنيد كه در توليد كردن محتوا كم آورده ايد مي توانيد پست هايي را كه مربوط به صفحه هاي ديگر است نيز در اينستاگرام به اشتراك بگذاريد و البته نام اين صفحه ها را هم ببريد. اين كار منجر مي شود كه هم فضاي خالي كه شما براي ايجاد كردن پست هاي جديد احساس مي كرده ايد پر شود و هم اينكه شما به صفحه هاي ديگري كه پست هايي مي گذارند كه با پست هاي شما مرتبط مي باشد نيز اشاره كرده باشيد. اين موضوع منجر مي شود كه يك احساس نزديكي و صميميت بيشتري ميان شما و مخاطبين ايجاد شود به اين دليل كه آنها احساس مي كنند كه شما فردي قابل اطمينان هستيد كه با افرادي كه صفحه هاي ديگر مرتبط با صفحه شما را دارند دوست هستيد بنابراين بيشتر به شما اعتماد مي كنند. انجام اين كار همچنين باعث مي شود كه افرادي كه صفحه هايي مشابه صفحه شما دارند نيز احساس كنند كه شما دوستشان هستيد بنابراين به احتمال زياد آنها هم در صفحه خودشان صفحه شما را تبليغ خواهند كرد.

9) خلاقيت داشته باشيد.

اين روزها تعداد افرادي كه سعي مي كنند در شبكه هاي اجتماعي به بازاريابي بپردازند روز به روز در حال افزايش است. بنابراين يك رقابت بسيار سنگين و گسترده اي در شبكه هاي اجتماعي ميان اين شركت ها ايجاد شده است كه هركدام از آنها سعي مي كنند تا تجارت خودشان را تبليغ كنند و سعي مي كنند تا از تجارت هاي ديگر بهتر باشند. بنابراين در اين ميان خلاق بودن و خلاقانه عمل كردن يكي از مهم ترين نكته هايي است كه بايد در ذهن داشته باشيد.

شما در صورتي خلاقانه عمل مي كنيد كه مغز خودتان را به كار بيندازيد و سعي كنيد شيوه ها و روش هايي را براي كارهايتان اجرا كنيد كه از همه روش ها بهتر باشند. به عبارت ديگر شما بايد تا حدود زيادي متفاوت و منحصر به فرد فكر كنيد و عمل كنيد. در صورتي كه شما هم از همان روش ها و شيوه هاي معمولي كه همه براي بازاريابي كردن استفاده مي كنند استفاده كنيد نمي توانيد انتظار پيشرفت داشته باشيد به اين دليل كه تعداد افراد بسيار زيادي هستند كه از اين روش ها براي انجام كارهايشان استفاده مي كنند. بنابراين بايد سعي كنيد در كارتان خلاقيت داشته باشند.

10) به صورت منظم پست بگذاريد.

آخرين مورد (كه البته از نظر اهميت داشتن آخرين مورد محسوب نمي شود) اين است كه شما بايد سعي كنيد حتما به صورت منظم و مرتب و با پيروي كردن از يك برنامه ريزي خاصي پست بگذاريد. اين موضوع اهميت خيلي زيادي دارد به اين دليل كه در صورتي كه چنين نباشد نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه در بازاريابي كردن با استفاده از اينستاگرام موفق شويد.

در صورتي كه شما امروز پست بگذاريد و دوباره يك هفته بعد به سراغ اينستاگرام برويد تا پست بعدي خودتان را بگذاريد؛ احتمال اينكه مخاطبين زيادي داشته باشيد خيلي كم مي شود. شما تنها زماني مي توانيد اطمينان داشته باشيد كه كار بازاريابي در اينستاگرام را به درستي انجام داده ايد كه پست هايي كه مي گذاريد حالت منظم داشته باشند.

فراموش نكنيد كه هر بار كه شما در اينستاگرام پست مي گذاريد در حقيقت داريد با مخاطبين ارتباط برقرار مي كنيد. بنابراين بايد سعي كنيد اين ارتباط به گونه اي باشد كه پيوسته و هميشگي باشد به گونه اي كه آنها هم بتوانند از اين رابطه دوطرفه استفاده كنند. فراموش نكنيد كه مخاطبين دوست دارند پيوسته محتواي مناسب و باكيفيت را ببينند بنابراين شما هم بايد پيوسته برايشان پست بگذاريد.

داشتن يك نام خوب براي يك شركت چه تاثيري بر روي موفقيت اين شركت دارد؟

 

انتخاب نام براي يك شركت موضوعي بسيار مهم است كه تاثير مهمي در موفق شدن و يا شكست خوردن اين شركت دارد. در صورتي كه شما براي شركتتان نام خوبي انتخاب كنيد مي توانيد انتظار داشته باشيد كه ميزان جلب مشتريان برايتان زياد شود. بسياري از شركت ها هستند كه نامشان به اندازه اي معروف شده است كه شما وقتي كه نامشان را مي آوريد در حقيقت به فرآورده مورد نظر اشاره مي كنيد! به عنوان مثال برند "كوكا-كولا" را درنظر بگيريد. وقتي كه شما نام كوكا كولا را مي آوريد؛ اولين چيزي كه ذهن افراد به آن سمت مي رود؛ نوشابه است!

بنابراين نام برند يكي از مهم ترين عواملي است كه مي تواند تعيين كند كه تجارت شما تا چه ميزان موفق مي شود و يا شكست مي خورد. در صورتي كه شما يك تجارت بسيار باكيفيت داشته باشيد كه بهترين فرآورده ها را توليد كند و يا بهترين و باكيفيت ترين خدمات را ارايه كند؛ اما اين تجارت شما نام مناسبي نداشته باشد؛ اصلا نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه در كارتان موفق باشيد و به احتمال زياد شكست مي خوريد. دليل اين موضوع هم كاملا واضح است: نام برند!

اما سوال اصلي اينجاست كه:

چه چيزي باعث مي شود كه يك شركت نام خوبي داشته باشد؟

شركتي كه نام خوبي داشته باشد شركتي است كه داراي نامي كوتاه و به ياد ماندني باشد. بنابراين دو عامل مهمي كه مي توانند در نام شركت تاثير داشته باشند يكي كوتاهي اين نام مي باشد و ديگري به ياد ماندني بودن اين نام. البته خيلي بهتر است كه اين شركت داراي نامي باشد كه به تمامي هويت برند و كاري را كه شركت مي خواهد انجام دهد انتقال دهد. در صورتي كه نام برند شما اين سه ويژگي را داشته باشد؛ در اين صورت مي توان گقت كه شما بهترين نام را براي شركتتان انتخاب كرده ايد!

آنتوني بابيت (Anthony Babbitt) مي گويد: "نامي كه براي يك شركت انتخاب مي كنيد زماني خوب است كه بتواند در مشترياني كه براي اولين بار با تجارت شما آشنا شده اند يك احساس اطمينان را ايجاد كند."

بنابراين از ديگر نكته هايي كه به هنگام انتخاب كردن يك نام خوب بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه بايد كاري كنيد كه اين نام براي شما يك احساس اطمينان را ايجاد كند.

 

توجه كردن به موتورهاي جستجوگر و انتخاب نام مناسب براي يك شركت

تمام افرادي كه براي جستجو كردن از موتورهاي جستجو استفاده كرده اند مي دانند كه هرچقدر كه شما بخواهيد در اين موتورهاي جستجوگر دقيق تر باشيد؛ نتيجه هاي دقيق تري هم دريافت مي كنيد! اين موضوع وقتي كه به دنبال يك فرآورده (و يا خدماتي) در اينترنت مي گرديد هم صحت دارد و درست است. موتورهاي جستجوگر سعي مي كنند تا جزئيات زيادي را درباره اين فرآورده ها و خدمات پيدا كنند و در اختيار شما بگذارند. يكي از مهم ترين پارامترهايي كه به هنگام انجام دادن چنين جستجوهايي براي شما بايد اهميت داشته باشد پارامتر نام تجارت است!

در حقيقت به هنگامي كه شما در اينترنت به دنبال فرآورده ها و يا خدماتي مي گرديد؛ يكي از مهم ترين پارامترهايي كه بر روي چگونگي ارايه نتيجه ها براي شما تاثير دارد؛ همين موتورهاي جستجوگر مي باشد.

موتورهاي جستجوگر وب سايت هايي مانند وب سايت گوگل و يا وب سايت هاي ديگر، به دنبال فرآورده ها و يا خدماتي مي گردند كه براي استفاده كاربران مناسب تر باشند. در اين راه، آنها به نام شركتي كه اين فرآورده ها را توليد كرده است و يا اين خدمات را ارايه كرده است هم توجه مي كنند! بنابراين خيلي مهم است كه شما براي شركتتان نام مناسب و مرتبط با كارتان را انتخاب كنيد.

در صورتي كه نامي كه شما براي تجارتتان انتخاب مي كنيد به گونه اي باشد كه شما بتوانيد رضايت مخاطبين را با استفاده از آن جلب كنيد؛ مي توانيد انتظار داشته باشيد كه كيفيت كارتان بهتر شود. انتخاب نام مناسب حتي مي تواند بر روي كيفيت بازاريابي شما هم تاثير داشته باشد. در صورتي كه شما يك نام خوب براي شركتتان داشته باشيد كار بازاريابي را خيلي بهتر از زماني كه نام خوبي براي شركتتان نداشته باشيد انجام مي دهيد. به عنوان مثال فرض كنيد كه شما مي خواهيد براي يك برندي بازاريابي كنيد. در صورتي كه بتوانيد نام مناسب و درستي را براي اين برند انتخاب كنيد مي توانيد انتظار داشته باشيد كه وقتي كه خواستيد آن را تبليغ كنيد؛ مشتريان و مخاطبينتان به راحتي آن را قبول كنند. اما در صورتي كه نامي كه براي تجارتتان انتخاب مي كنيد نام مناسبي نباشد؛ نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه مشتريان جلب كار شما شوند.

يكي از مهم ترين چيزهايي كه مشتريان به هنگامي كه شما مي خواهيد برندتان را تبليغ كنيد به آن توجه مي كنند همين نام برند است. تحقيقات نشان داده اند كه برندهايي كه داراي نام هاي بهتري هستند نسبت به برندهايي كه نام هاي بي كيفيت تري دارند بهتر مي توانند مورد بازاريابي قرار بگيرند.

در هر حال نامي كه شما براي برند خودتان انتخاب مي كنيد پارامتري است كه مي تواند به عنوان يكي از تاثيرگذارترين و مهم ترين پارامترها براي تعيين كردن سرنوشت برندتان مورد استفاده قرار بگيرد. بنابراين سعي كنيد تا در انتخاب كردن نام اين برند توجه كافي را داشته باشيد و نامي را براي برندتان انتخاب كنيد كه داراي كيفيت مناسبي باشد تا بتوانيد به اين شيوه مشتريان بيشتري را جلب كنيد.

 

 

ظهور و رشد سريع شبكه هاي ارتباطي و اطلاعاتي بويژه اينترنت، انقلاب عظيمي را در دنياي امروزي بوجود آورده و كاربرد آن در مقوله تجارت، انقلابي ديگري بود كه اقتصاد هر كشوري را متاثر از خود ساخته است. با ورود كشورها به عصر اطلاعات، افق‌هاي تازه‌اي در اقتصاد آنان نمايان گرديد؛ به عبارت ديگر در شرايط كنوني توسعه اقتصادي هركشوري در مرحله نخست، در گرو گسترش فناوريهاي ارتباطي و اطلاعاتي و بكارگيري  از آنان در جهت توسعه و رونق بخشيدن به خدمات الكترونيكي بويژه در بعد اقتصادي و داد و ستدهاي  الكترونيكي تعريف مي گردد.

تجارت الكترونيك

در ادوار گذشته تعاريف متعددي از سوي صاحبنظران، كارشناسان و انديشمندان صنعت آي تي (Information Technology) و تئوريسنهاي اقتصادي براي “تجارت الكترونيك” عنوان گرديده است اما به دليل تغييرات و پيشرفتهاي متعددي كه در شبكه هاي ارتباطي و اطلاعاتي بخصوص دنياي اينترنت بوجود آمده، اين تغييرات همواره بطور مستقيم و يا غير مستقيم در تجارت الكترونيك تاثير گذار بوده است. لذا در هر زماني، تعاريف مختلفي از مفهوم تجارت الكترونيك بيان گرديده است. بهترين و كاملترين تعريفي كه مي توان از تجارت الكترونيكي (e commerce) ارائه نمود عبارتست از: خريد، فروش و تبادل هر گونه كالا، خدمت و يا اطلاعات در بستر شبكه هاي كامپيوتري از جمله اينترنت.

به عبارت ديگر، مي شود اينگونه استنباط نمود كه تمامي فرآيندهاي عملياتي تبادل كالا و خدمت به جز جابجايي و نقل وانتقال فيزيكي آن، در فضاي مجازي انجام مي‌گيرد.

همانگونه كه ملاحظه مي شود اين تعريف، جامع ترين و فراگير ترين تعريف از تجارت الكترونيك مي باشد ؛ به گونه‌اي كه مباحثي همچون e-Medicine (طب‌ مجازي) و e-Learning (آموزش‌مجازي)،  e-Government (دولت الكترونيك) و e-Payment  (پرداختهاي الكترونيكي) را نيز در بر مي‌گيرد.

اجزاي اصلي و تشكيل دهنده تجارت الكترونيك

اجزاي اصلي و تشكيل دهنده تجارت الكترونيك معمولا سه گروه اصلي، نقش محوري و كليدي در ايجاد بسترها و زير ساخت هاي مورد نياز جهت استقرار و پياده سازي تجارت الكترونيك در هر كشوري را ايفا مي‌نمايند.

- دولت (Government)

- بنگاه هاي تجاري و اقتصادي (Business)

- مردم يا همان خريداران (Consumer)

گروه اول وظيفه سياست گذاري، تهيه و تدوين قوانين و مقررات نظارتي و حقوقي، ايجاد بسترهاي مناسب سخت افزاري، نرم افزاري و مخابراتي، حمايت از توليدكنندگان و مصرف كنندگان و نيز ايجاد زيرساخت هاي آموزشي و فرهنگي را بر عهده دارد.

گروه دوم يا همان بنگاه هاي تجاري (صاحبان كالا و خدمات) نيز به عنوان يكي ديگر از اصلي ترين اركان پياده سازي تجارت الكترونيك در هر كشوري محسوب گرديده و در صورت اتخاذ شيوه هاي نوين معاملاتي در كسب و كار، علاوه بر رونق بخشيدن به آن، افق هاي تازه اي را در اقتصاد هر كشوري نمايان خواهند ساخت.

گروه آخر، مشتريان و مصرف كنندگان كالاها و خدمات عرضه شده در فروشگاه هاي مجازي مي باشند. عوامل متعددي همچون وضعيت و بهتر است بگوئيم سرعت اينترنت، كيفيت كالاهاي عرضه شده در فروشگاه هاي مجازي، جلب اعتماد خريداران، پرداخت هاي الكترونيكي و… در تعداد خريداران كالاهاي اينترنتي تاثير گذار مي باشند.

مزاياي استفاده از تجارت الكترونيك

تجارت الكترونيك، خريد و فروش اينترنتي و فروشگاههاي مجازي داراي مزايا و محاسن بسياري نسبت به كسب و كار سنتي و فروشگاه هاي فيزيكي است. برخي از اين مزايا عبارتند از:

- كاهش هزينه هاي معاملاتي

- حذف حضور فيزيكي فروشنده در فروشگاه

- حذف محدوديت زماني

- جهاني نمودن تجارت و حذف محدوديت مكاني

- تاثيرات زيست محيطي

- دسترسي آسان به اطلاعات مورد نياز تجاري در كوتاه ترين زمان ممكن

- افزايش همكاري شركت ها و فروشگاه ها و مشاركت در فروش كالاهاي همديگر با تخصيص درصد كارمزد مشخص

- افزايش رقابت بين فروشگاه ها

- كاهش قيمت ها و افزايش خريدارن

- امكان تبليغات گسترده در اينترنت و معرفي كاراتر و موثرتر محصولات در فضاي مجازي با استفاده از تصوير، صدا و فيلم،

- امكان مقايسه آنلاين كالاها

- نظر دهي كالاها توسط خريدران.

 

اينستاگرام يكي از شبكه‌هاي مجازي است كه اين روزها طرفداران زيادي پيدا كرده است. بنابراين اين پلتفرم تبديل به يكي از ابزارهايي شده است كه تجارت ها و شركت ها سعي مي كنند تا از آن استفاده كنند تا كار بازاريابيشان را با كيفيت بيشتري انجام دهند. بازاريابي كردن با استفاده از اينستاگرام مي تواند منجر به بهتر شدن رونق تجارت شركت ها شود. شركت‌هايي كه از اين شبكه مجازي براي بازاريابي استفاده مي‌كنند مي توانند مخاطبين بيشتري را به خودشان جلب كنند و در نتيجه در اين كار موفق تر مي باشند. به اين دليل كه تعداد افرادي كه از اينستاگرام استفاده مي كنند خيلي زياد است و اين شبكه مجازي طرفداران زيادي دارد بنابراين افرادي كه مي خواهند با استفاده از آن بازاريابي كنند در صورتي كه بتوانند تعداد فالورهاي زيادي داشته باشند مي توانند براي خودشان مشتريان زيادي داشته باشند كه به آنها كمك مي كنند تا در تجارتشان موفق شوند. اين پلتفرم مي تواند تبديل به يكي از ابزارهاي بسيار مناسب براي بازاريابي براي شركت ها شود كه البته استفاده كردن از آن به عنوان ابزاري براي بازاريابي نيازمند داشتن مهارت هاي لازم در اين رابطه مي باشد.

سالانه به روزرساني هاي جديد و جديدتري براي اينستاگرام ايجاد مي شوند كه به كاربران اين امكان را مي دهند كه ميزان درگير شدنشان در اين پلتفرم را نسبت به گذشته بيشتر كنند. اين به روز رساني ها باعث مي شوند تا كاربران بتوانند راحت تر از گذشته از آن استفاده نمايند و همين به روز رساني ها باعث مي شود كه ترفندها و مهارت هايي كه شركت ها بايد براي استفاده كردن از اينستاگرام داشته باشند هم به روز رساني شود. در ادامه اين مقاله 10 ترفندي را كه كيفيت بازاريابي با استفاده از اينستاگرام را افزايش مي دهد ارايه مي كنيم:

1) اكانت خودتان را از حالت خصوصي يا private خارج كرده و به حالت عمومي يا public درآوريد.

اولين نكته اين است كه شما قبل از هر چيزي بايد يك اكانتي داشته باشيد كه در حالت public قرار داشته باشد. البته اين نكته ممكن است به نظر بسياري از افرادي كه در استفاده كردن از اينستاگرام تخصص دارند بديهي برسد ولي اين موضوع چيزي از اهميت آن كم نمي كند. در صورتي كه اكانت شما حالت private داشته باشد؛ احتمال اينكه براي اين اكانت فالور پيدا كنيد تقريباً به صفر مي رسد!

2) از استوري اينستاگرام استفاده كنيد.

استفاده كردن از استوري اينستاگرام هم يكي ديگر از نكته هايي است كه بايد درنظر داشته باشيد. اين ويژگي به شما اين امكان را مي دهد كه بدون هيچ مشكلي از محيط اطرافتان عكس بگيريد و آن را در استوري قرار دهيد. استوري‌هاي اينستاگرام به مدت 24 ساعت باقي مي مانند و در صورتي كه شما كارتان را باكيفيت انجام داده باشيد همين زمان، موقع  مناسبي است براي اينكه مخاطبين زيادي را با استفاده از اين استوري به خودتان جلب نماييد. سعي كنيد از استوري هاي جذاب و مرتبط با كارتان استفاده كنيد. به عنوان مثال مي توانيد از محل كارتان و يا همكارانتان عكس بگيريد! به اين ترتيب مشتريان احساس همزادپنداري بيشتري با شما مي كنند.

3) زمان مناسب براي پست كردن را انتخاب كنيد.

يكي از مهم ترين نكته هايي كه شما بايد به هنگام پست گذاشتن به آن توجه كنيد اين است كه زمان مناسب براي پست كردن را انتخاب كنيد. اين موضوع خيلي اهميت دارد به اين دليل كه به هنگامي كه شما بدانيد كه چه زماني پست بگذاريد مي توانيد انتظار داشته باشيد كه مخاطبين زيادي پست هاي شما را مي بينند اما در صورتي كه ندانيد چه زماني پست مي گذاريد؛ افراد كمتري آن را مي بينند. البته زمان پست گذاشتن همچنين به نوع مخاطبين شما هم بستگي دارد. به عنوان مثال در صورتي كه مخاطبين شما افرادي باشند كه در زمان هاي خاصي به اينستاگرام سر بزنند؛ بهترين كار اين است كه شما در آن زمان هايي كه اين افراد به اينستاگرام سر بزنند پست بگذاريد تا اين افراد پست هاي شما را ببينند. اما در صورتي كه زمان هايي پست بگذاريد كه اين دسته از افراد پست هاي شما را نبينند؛ نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه پست هايتان بازديدكننده زيادي داشته باشند.

4) استفاده از هشتگ ها را فراموش نكنيد.

هشتگ‌ها يكي از مهم ترين ابزارهايي هستند كه شما مي توانيد با استفاده از اين ابزار كاري كنيد كه پست هايتان در اينستاگرام ديده شوند. بنابراين بايد سعي كنيد تا از هشتگ ها استفاده كنيد. البته استفاده كردن از هشتگ ها هم براي خودش قوانين و مقررات خاص خودش را دارد؛ شما براي اينكه در كار استفاده از هشتگ موفق شويد بايد از اين قوانين و مقررات پيروي كنيد. از جمله اين قوانين اين است كه نبايد از هشتگ هايي استفاده كنيد كه غير مرتبط با كارتان مي باشد و يا اينكه تعداد مناسبي از هشتگ ها را مورد استفاده قرار دهيد و غيره.

5) وقتي كه در اوايل كار هستيد؛ افرادي كه شما را فالو مي كنند را فالو كنيد.

يكي ديگر از شيوه هايي كه شما مي توانيد به اين شيوه تعداد فالورهايتان را افزايش دهيد اين است كه آن هايي كه شما را فالو مي كنند را فالو كنيد. اين كار باعث مي شود كه بر روي بيشتر افرادي كه به تازگي شما را فالو كرده اند تاثير مثبتي گذاشته شود. اين افراد احساس مي كنند كه شما قدردان فالويشان بوده ايد بنابراين احتمال اينكه شما را آنفالو كنند خيلي كم مي شود.

6) با فالورهاي خودتان از طريق DM در ارتباط باشيد.

يكي از خصوصيات بسيار مثبتي كه در اينستاگرام وجود دارد؛ خصوصيت DM يا پيام هاي خصوصي مي باشد. شما مي توانيد از اين ويژگي استفاده كنيد و با مخاطبين خودتان ارتباط برقرار كنيد. يكي از شيوه هايي كه شما مي توانيد به اين شيوه ميزان فالورهاي خودتان را افزايش دهيد اين است كه با افرادي كه شما را فالو مي كنند به صورت DM ارتباط برقرار كنيد. همچنين شما بايد به پيام هايي كه از طرف فالورهايتان مي آيد پاسخ دهيد. اين كار مخصوصاً زماني كه تازه اكانت خودتان را ايجاد كرده ايد براي شما خيلي اهميت دارد به اين دليل كه باعث مي شود كه افرادي كه شما را فالو مي كنند به شما وفادارتر مي مانند.

حتي زماني كه تعداد فالورهايتان افزايش پيدا كرد نيز مي توانيد به پيام هايي كه از طرف فالورهايتان مي رسد پاسخ دهيد. اين كار باعث مي شود كه يك احساس اطمينان و اعتمادي بين شما و فالورهاي شما ايجاد مي شود و فالورهاي شما احساس مي كند كه مي توانند به شما اعتماد كنند و اينكه شما مي توانيد به آنها پاسخ دهيد.

7) تصاوير باكيفيت پست كنيد.

اينستاگرام در حقيقت يك پلتفرم تصويري مي باشد. به اين معني كه مهم ترين نكته در آن اين است كه شما تصاوير باكيفيتي داشته باشيد. بنابراين بايد به كيفيت تصاويري كه پست مي كنيد توجه كنيد. در صورتي كه شما براي پست هايي كه در اينستاگرام مي گذاريد تصاوير باكيفيتي انتخاب كنيد مي توانيد انتظار داشته باشيد كه تعداد مخاطبينتان زياد شود اما در صورتي كه تصاويري كه پست مي كنيد داراي كيفيت پاييني باشد؛ نمي توانيد چنين انتظاري را داشته باشيد حتي اگر بهترين محتوا را داشته باشيد و بهترين هشتگ ها را هم بگذاريد و بهترين زمان را براي انجام اين كار انتخاب كنيد باز هم نمي توانيد تعداد فالورهايتان در اينستاگرام را افزايش دهيد. بنابراين اين نكته را فراموش نكنيد كه بايد براي اينكه در كار بازاريابي در اينستاگرام موفق شويد؛ تصاوير باكيفيتي پست كنيد و درنظر داشته باشيد كه پست كردن تصاوير باكيفيت باعث مي شود كه افراد بيشتري جلب كار شما شوند.

8) از لايو اينستاگرام استفاده كنيد.

يكي ديگر از كارهايي كه شما مي توانيد بكنيد تا ميزان فالورهايتان افزايش پيدا كند اين است كه از ويژگي لايو اينستاگرام استفاده كنيد. اين ويژگي به شما كمك مي كند تا هر چند وقت يك بار به صورت زنده از خودتان ويديويي در اينستاگرام قرار دهيد. شما به اين شيوه مي توانيد يك ارتباط معني داري را با مخاطبين خودتان ايجاد كنيد. يكي از مهم ترين فايده هاي انجام اين كار اين است كه در اين صورت مخاطبين شما احساس مي‌كنند كه فردي كه پشت اين اكانت است نيز مانند آنها يك انسان مي باشد و به اين صورت آنها مي توانند احساس همزادپنداري بهتري با شما داشته باشند.

9) هميشه به پست هايي كه مي گذاريد موقعيت مكاني هم اضافه كنيد.

در صورتي كه شما به پست هايي كه در اينستاگرام قرار مي دهيد موقعيت مكاني نيز اضافه كنيد مي توانيد انتظار داشته باشيد كه كارتان با موفقيت بيشتري روبرو شود. بنابراين شما بايد سعي كنيد تا براي هر پستي كه مي گذاريد يك موقعيت مكاني نيز اضافه كنيد. در صورتي كه موقعيت مكاني به پست هايتان اضافه كنيد مخاطبين مي توانند بهتر شما را بشناسند و همين موضوع باعث مي شود كه احساس نزديكي بيشري با شما بكنند.

10) محتواي به روزرساني شده پست كنيد.

يكي از نكته هاي خيلي مهمي كه شما بايد درنظر داشته باشيد اين است محتوايي پست كنيد كه به روز رساني شده باشد. به عبارت ديگر شما بايد پست هايي را در اينستاگرام قرار دهيد كه مطابق با آخرين تغييراتي باشند كه در روند تغييرات محتواي اينستاگرام ايجاد شده اند. اين موضوع خيلي اهميت دارد به اين دليل كه معمولاً اين انواع محتوا هستند كه بهترين نتيجه ها را براي شما به همراه دارند و در صورتي كه اين نوع محتواها را در اينستاگرام پست كنيد احتمال موفقيتتان افزايش پيدا مي كند.

 

 

اين روزها تجارت ها و شركت هاي مختلف بر سر اينكه كار بازاريابي خودشان را بهتر انجام دهند با همديگر رقابت مي كنند. يكي از مهم ترين جنبه هاي بازاريابي، بازاريابي الكترونيكي يا همان ديجيتال ماركتينگ مي باشد. بنابراين رقابت سنگيني بر سر ارتقاء دادن كيفيت بازاريابي الكترونيكي و آنلاين ميان شركت ها و تجارت هاي مختلف صورت گرفته است. آنها بايد پيوسته فروشگاه هاي آنلاين خودشان را ارتقاء دهند و همچنين وب سايت هاي مربوط به شركتشان را بهتر نمايند تا به تعداد مشتريان  بيشتري دست يابند و در نهايت بتوانند ميزان درآمد خودشان را بهتر كنند.

بنابراين موضوع بهتر كردن كيفيت تجارت الكترونيكي يكي از موضوعات مهمي است كه شما به عنوان يك تجارت بايد حتماً به آن توجه داشته باشيد به اين دليل كه تنها در اين صورت است كه شما مي توانيد به موفقيت مد نظرتان دست يابيد.

از اين رو در اين مقاله قصد داريم تا 10 ترفند را به شما ارايه كنيم كه مي توانيد با استفاده از آنها كيفيت بازاريابي الكترونيك خودتان را به ميزان قابل توجهي ارتقاء دهيد و تكيه كردن به اين ترفندها مي‌توانيد بر تعداد مخاطبين و مشتريانتان بيفزاييد.

1) مشتريان هدف (Target audience) خودتان را دريابيد.

اولين نكته اي كه بايد در ارتباط با شروع كار بازاريابي الكترونيكي و به طور كلي تجارت الكترونيكي درنظر داشته باشيد اين است كه مخاطبين خودتان را بشناسيد. شناختن آنها مي تواند تأثير بسيار زيادي بر روي كيفيت بازاريابي شما داشته باشيد. هنگامي كه شما بتوانيد آنها را به خوبي بشناسيد؛ بهينه سازي كردن بازاريابي آنلاين و الكترونيكي براي شما خيلي راحت خواهد بود.

يكي از مهم ترين تكنيك‌هايي كه شما مي توانيد براي شناختن اين افراد مورد استفاده قرار دهيد اين است كه از آنها فيدبك و بازخوردهايي بگيريد. گرفتن بازخورد از آنها باعث مي شود كه نظرات آنها را درباره كارتان بدانيد و همچنين آنها را بشناسيد. شما مي توانيد براي اين كار از تعدادي از مشتريانتان بخواهيد تا محصولات (و يا خدماتتان) را مورد آزمايش قرار دهند و سپس نظرات و بازخوردهايشان را درباره آنها به شما اعلام كنند. همچنين يكي ديگر از روش هاي گرفتن بازخورد از آنها اين است كه چت‌هاي لايو به راه بيندازيد. با استفاده از اين كار مي توانيد به سرعت از نظرات و فيدبك هايي كه آنها دارند باخبر بشويد و يا اينكه مي توانيد نظرسنجي هاي آنلايني را در وب سايت هايتان ايجاد كنيد و از آنها بخواهيد تا در اين نظرسنجي ها شركت كنند. آنها مي توانند اطلاعات را به راحتي در اين وب سايت پر كنند و درباره شما و محصولات (و يا خدماتتان) نظر دهند. به اين شيوه شما مي توانيد كيفيت تجارت الكترونيكي و بازاريابي محتواييتان را افزايش دهيد.

2) براي خودتان يك استراتژي افزايش ميزان جلب مشتريان قرار دهيد.

يكي از استراتژي هاي قدرتمند براي رشد دادن تجارت آنلاين شما اين است كه براي خودتان يك استراتژي افزايش ميزان جلب مشتريان قرار دهيد. اين استراتژي به شما كمك مي كند كه بدانيد كه چگونه مي توانيد مخاطبين را به سمت خودتان بكشانيد. داشتن چنين استراتژي همچنين به شما اين امكان را مي دهد كه راحت تر به هدف هاي كلي مربوط به شركتتان برسيد. همچنين ايجاد كردن چنين استراتژي براي شما كار آساني مي باشد؛ تنها كاري كه بايد بكنيد اين است كه شروع به جمع آوري اطلاعات مرتبط نماييد و سپس اين اطلاعات را دوباره مورد ارزيابي قرار دهيد و بر اين اساس استراتژي مورد نظر خودتان را ايجاد كنيد.

در صورتي كه شما براي اينكه مشتريان و مخاطبين را جلب كنيد استراتژي خاصي نداشته باشيد بدون ترديد با شكست روبرو خواهيد شد! به اين دليل كه يكي از مهم ترين و كليدي ترين اصول كار براي شما اين است كه براي افزايش مشتريان و بيشتر كردن رونق كارتان استراتژي داشته باشيد و سعي كنيد تا اين كار را با انجام برنامه ريزي هاي مناسب انجام دهيد.

3) كيفيت وب سايتتان را ارتقا دهيد.

يكي از مهم ترين و بهترين روش هايي كه شما مي توانيد بازاريابي محتوايي را براي تجارتتان انجام دهيد استفاده كردن از وب سايت مرتبط با تجارتتان مي باشد. اين روزها تمام تجارت ها داراي وب سايت مي باشند بنابراين وب سايت هايي كه داراي كيفيت بالاتري نسبت به وب سايت هاي ديگر مي باشند بهتر عمل مي نمايند. به عنوان مثال فرض كنيد كه شما يكي از چندين شركتي هستيد كه در رابطه با يك موضوع مخصوصي كار مي‌كنيد. از آن جايي كه مخاطبين و مشتريان امروزه اصلاً حوصله ندارند كه صبر كنند تا وب سايت شما بالا بيايد؛ در صورتي كه آنها به وب سايت شما مراجعه كردند و ديدند كه بالا آمدن اين وب سايت زياد طول مي كشد؛ خسته مي شوند و به وب سايت هاي ديگري مي روند! بنابراين يكي از مهم ترين نكته‌هايي كه بايد در رابطه با كيفيت وب سايت به آن توجه كرد سرعت بالاي وب سايت مي باشد و وب سايت هايي كه سريع تر لود مي شوند نسبت به وب سايت هاي ديگر باكيفيت تر هم مي باشند. اما به صورت كلي تعريف وب سايت باكيفيت چيست؟ به طور كلي چه عواملي هستند كه باعث مي شوند كه وب سايت شما نسبت به وب سايت‌هاي ديگر بهتر باشد؟

حقيقت اين است كه عوامل مختلف و متعددي مي توانند بر روي كيفيت يك وب سايت تأثير داشته باشند مانند چگونگي قرار گرفتن منوهاي مختلف، جذابيت طراحي وب سايت، وجود تصاوير مختلف و باكيفيت در وب سايت و چگونگي دسته بندي كردن محصولاتي كه شركت شما توليد مي كند درون وب سايت و غيره.

4) وب سايتتان را براي موبايل بهينه سازي كنيد.

يكي از مهم ترين و كليدي ترين نكته هايي كه در اين رابطه بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه وب سايتتان را به گونه اي بهينه سازي كنيد كه براي موبايل هم به خوبي كار كند. تحقيقات جديد ثابت كرده اند كه اين روزها تعداد افرادي كه با استفاده از موبايل به اينترنت وارد مي شوند روز به روز در حال افزايش مي باشد. به طوري كه حتي امروزه تعداد افرادي كه از موبايل براي رفتن به اينترنت استفاده مي كنند از تعداد افرادي كه از دستگاه هاي ديگر مانند كامپيوترهاي شخصي و ويندوزي براي رفتن به اينترنت استفاده مي كنند، بيشتر شده است. در حقيقت آمارها نشان داده است كه حدوداً 52.03 درصد از تمام ترافيك اينترنت در دنيا از طريق گوشي هاي موبايل است!

همچنين بر اساس آمارها 62 درصد از تمام افرادي كه از اينترنت استفاده مي كنند براي رفتن به وب سايت ها از موبايلشان استفاده مي كنند. علاوه بر همه اين ها، 57 درصد از مشتريان فروشگاه هاي آنلاين بيان كرده اند كه ترجيح مي دهند كه با استفاده از گوشي هاي موبايلشان به خريد بپردازند.

از اطلاعاتي كه در بالا ارايه شد مي‌فهميم كه تجارت ها بهتر است براي اينكه كيفيت بازاريابي خودشان را افزايش دهند وب سايت‌هايي داشته باشند كه افرادي كه مي خواهند با استفاده از موبايل به اين وب سايت ها وارد شوند هم بتوانند به راحتي از آنها استفاده كنند. وب سايتي كه براي كاربران موبايل كاربرپسند باشد (Mobiel-friendly) نسبت به وب سايتي كه چنين خاصيت كليدي را نداشته باشد بسيار موفق تر عمل مي‌كند. چنين وب سايت هايي نه تنها براي استفاده بسيار آسان هستند بلكه به كاربران اين اجازه را مي دهند كه به راحتي محصولات را از آنها خريد كنند.

بنابراين يكي از مهم ترين نكته هايي كه شما بايد در رابطه با ارتقاي كيفيت بازاريابي آنلاين در نظر داشته باشيد اين است كه وب سايتتان را به گونه اي طراحي كنيد كه براي كاربران موبايل هم كاربرپسند باشد.

5) قيمت محصولات و خدمات خودتان را در وب سايت به خوبي ارايه كنيد.

ارايه كردن قيمت خدمات و محصولاتي كه شما توليد و ارايه مي‌كنيد نيز يكي ديگر از پارامترهايي است كه مي تواند اثر بسيار مناسبي را بر روي كيفيت كار شما داشته باشد. يكي از ترفندهاي انجام كار اين است كه شما مي توانيد يك محصولي را كه مرتبط با محصولات مورد نظر شما مي باشد ولي داراي قيمت خيلي بيشتري است را در وب سايتتان در كنار ساير محصولاتي كه داراي قيمت كمتري است قرار دهيد. اين استراتژي به شما كمك زيادي در فروختن محصول خودتان مي كند.

6) صفحه اول (Homepage) وب سايتتان را بهينه سازي كنيد.

يكي از مهم ترين بخش هاي هر وب سايتي، همان صفحه اول اين وب سايت مي باشد. اين صفحه در وب سايت مانند يك فهرست عمل مي كند كه افرادي كه به عنوان بازديدكننده از اين وب سايت ديدن مي كنند مي توانند با مراجعه كردن به اين صفحه مطالب مورد نظر را در اين وب سايت ببينند و سعي كنند تا بررسي نمايند كه اين مطالب آيا به نظرشان جالب است يا خير. در صورتي كه به اين نتيجه رسيدند كه اين مطالب برايشان جالب است مي توانند از اين وب سايت ديدن كنند. بنابراين صفحه اصلي وب سايت شما اولين جايي است كه مخاطبين و بازديدكنندگان وب سايت از آن ديدن مي كنند بنابراين شما بايد طوري اين صفحه را تنظيم كنيد كه آنها ديد خوبي نسبت به شما داشته باشند.

سعي كنيد در صفحه اول وب سايتتان از ايجاد كردن حشور و زوايد دوري كنيد و تمام مطالب را به شيوه اي كاملاً خلاصه ارايه نماييد. همچنين طراحي اين صفحه اول بايد ساده باشد و به گونه اي باشد كه پيمايش آن (Navigation) بسيار آسان باشد. همچنين شما بايد اين صفحه را به گونه اي طراحي كنيد كه به كاربران بفهمانيد كه هدفتان از راه اندازي اين وب سايت چه بوده است تا آنها درك درستي نسبت به كار پيدا كنند.

7) صفحه مربوط به محصولات را در وب سايتتان بهينه سازي كنيد.

بعد از صفحه اصلي وب سايت، مهم ترين بخش هر وب سايتي كه هدفش فروختن محصولات و يا ارايه كردن خدماتي باشد؛ صفحه محصولات وب سايت مي باشد. بنابراين شما بايد كاري كنيد كه اين صفحه نيز به خوبي بهينه سازي شود. براي اينكه روش هاي مختلفي وجود دارد كه شما با استفاده از اين روش ها مي توانيد اين كار را انجام دهيد. از جمله اينكه شما مي توانيد دكمه CTA اين وب سايت را بهينه سازي كنيد (كه اين كار مي تواند تأثير بسيار زيادي بر روي كيفيت بازاريابي بگذارد) و يا اينكه مي توانيد به كيفيت صفحه آرايي اين بخش توجه كنيد. به عنوان مثال مي توانيد كاري كنيد كه محصولاتي كه در اين وب سايت قرار گرفته اند به خوبي طبقه بندي شده باشند تا بتوانند به خوبي معني و مفهومي را كه مي خواهند برسانند و غيره.

8) از بازاريابي با استفاده از ايميل غافل نشويد.

درست است كه شيوه هاي بازاريابي دستخوش تغييرات زيادي شده است و درست است كه بسياري از بازاريابان فكر مي كنند كه ديگر استفاده از ايميل به عنوان ابزاري براي بازاريابي كردن سود چنداني براي شما ندارد ولي حقيقت اين است كه هنوز هم استفاده كردن از ايميل به عنوان ابزاري براي بازاريابي مي تواند تأثير بسيار زيادي را بر روي بازاريابي كردن داشته باشد. بازاريابي با استفاده از ايميل هنوز هم يكي از روش هايي است كه بسياري از بازاريابان مي توانند با استفاده از اين روش به سود زيادي برسند. تنها كاري كه لازم است انجام بگيرد اين است كه شركت ها بايد اصول انجام اين كار را به خوبي بدانند و بدانند كه چگونه اين كار را انجام دهند.

يكي از مهم ترين نكته هايي كه بايد در بازاريابي با استفاده از ايميل درنظر داشته باشيد كيفيت انجام اتوماسيون (اتوماتيك كردن كار) مي باشد. شما بايد كمپين هاي تبليغاتي و بازاريابي با استفاده از ايميل را به گونه اي طراحي كنيد كه در آنها از روش هاي بسيار مناسبي براي اتوماسيون ايميل ها استفاده شده باشد. در اين صورت مي توانيد اطمينان داشته باشيد كه استفاده از روش بازاريابي با استفاده از ايميل مي تواند براي شما بسيار سودمند باشد.

9) داده هايي را جمع آوري كنيد كه برايتان اهميت دارد.

يكي از بزرگترين اشتباهاتي كه افرادي كه مي خواهند در زمينه بازاريابي فعاليت كنند مرتكب مي شوند اين است كه فكر مي كنند كه نبايد در جمع آوري كردن داده ها موشكافانه عمل كنند. به عبارت ديگر، آنها تمام داده هاي مختلف را جمع آوري مي كنند و فكر مي‌كنند كه اين داده ها براي آنها مفيد خواهد بود. اين در صورتي است كه شما به عنوان يك بازارياب بهتر است كه وقت خودتان را بر روي جمع آوري كردن داده هايي كه برايتان فايده  و ارزشي ندارد هدر ندهيد. به عنوان مثال در صورتي كه مي خواهيد در رابطه با مشترياني كه در يك منطقه مكاني مشخص قرار دارند اطلاعاتي را جمع آوري كنيد و با استفاده از اين اطلاعات آنها را بهتر بشناسيد؛ ممكن است در راه تحقيق كردن براي بدست آوردن اين داده ها نيازي به بسياري از اطلاعات و داده هايي كه در اين رابطه موجود مي باشند، نداشته باشيد بنابراين نبايد وقت خودتان را صرف جمع آوري چنين داده هايي كرده باشيد و در عوض بايد وقت و انرژي خودتان را بر روي جمع آوري داده هايي صرف كنيد كه برايتان مفيد مي باشند.

10) به محتواي وب سايتتان توجه كنيد.

آخرين مورد (كه البته كم اهميت ترين مورد هم نمي باشد) اين است كه شما بايد به محتواي وب سايتتان توجه كنيد. اين موضوع خيلي اهميت دارد به اين دليل كه همانطور كه در بالا اشاره شد يكي از مهم ترين و كليدي ترين پارامترهايي كه مي تواند بر روي كيفيت بازاريابي شما تأثير داشته باشد وجود يك وب سايت مناسب براي شما مي باشد. بنابراين در صورتي كه وب سايتي كه براي تجارتتان طراحي مي كنيد داراي محتواي خوبي نباشد؛ شما شانس داشتن مخاطبين را از دست مي دهيد و برعكس در صورتي كه وب سايتي داشته باشيد كه داراي محتواي خوب و مناسبي باشد؛ مي توانيد اميد داشته باشيد كه مخاطبين مناسب و خوبي خواهيد داشت. بنابراين داشتن يك محتواي مناسب براي وب سايتتان يكي از مهم ترين و باارزش ترين نكته هايي است كه شما بايد به هنگام نوشتن يك وب سايت درنظر داشته باشيد. شما بايد كاري كنيد كه اين محتواي وب سايت شما به گونه اي باشد كه مخاطبين را به خودش جلب كند. به شيوه اي كه آنها احساس كنند كه دوست دارند تا مطالب بيشتري از اين وب سايت را بخوانند.

 

9 نكته مهم كه براي نوشتن پايان نامه بايد به آن توجه داشته باشيد.

 

1) براي خودتان يك برنامه ريزي منظم درست كنيد.

هيچ كاري بدون برنامه‌ريزي دقيق و منظم پيش نمي‌رود. مخصوصاً كارهاي علمي كارهايي هستند كه شما براي اينكه آنها را انجام دهيد بايد حتماً براي انجام دادنشان برنامه ريزي دقيق و منظم داشته باشيد. بنابراين براي اينكه اين كار انجام پايان نامه كارشناسي ارشد و رساله دكتري را بتوانيد به خوبي پيش ببريد؛ بايد در ابتدا براي خودتان يك برنامه ريزي منظم داشته باشيد. در اين برنامه ريزي منظم بايد براي خودتان مشخص كنيد كه هر بخش از كار را در چه زماني بايد به اتمام برسانيد. اين كار به شما كمك مي كند تا دقيقا بدانيد كه مي خواهيد چكار كنيد و وقتي كه براي اين كار گذاشته‌ايد به هدر نرود و كار انجام پايان نامه  به خوبي پيش برود.

البته شما بايد سعي كنيد تا به اين برنامه ريزي كه براي خودتان انجام داده ايد عمل كنيد تا اين برنامه ريزي براي شما حالت جدي پيدا كند. در غير اين صورت خودتان براي برنامه اي كه براي خود ايجاد كرده ايد ارزشي قايل نمي‌شود بنابراين وقتتان به هدر مي‌رود. پس داشتن يك برنامه‌ريزي منظم براي انجام كارها يكي از مهم ترين نكته هايي است كه شما براي نوشتن پايان نامه بايد درنظر داشته باشيد.

2) بدون ترس شروع به نوشتن پايان نامه كنيد.

اكنون كه براي خودتان يك برنامه منظم ايجاد كرده‌ايد زمان آن رسيده است كه بدون اينكه كوچكتري واهمه اي از انجام كار داشته باشيد؛ شروع به نوشتن پايان نامه كنيد. بسياري از افراد هستند كه هنگامي كه به اين مرحله مي‌رسند دچار مشكل مي‌شوند، بنابراين ممكن است تنها در مرحله برنامه ريزي متوقف شوند و هرگز برنامه‌هاي خودشان را عملي نكنند. اين موضوع به اين دليل است كه اين افراد از انجام دادن كار به شيو عملي شديداً مي‌ترسند. شما نبايد از اين دسته افراد باشيد. شما بايد بدون ترس شروع به نوشتن پايان نامه كنيد و كار را به شكل عملي انجام دهيد. نداشتن ترس از انجام پايان نامه به شيوه عملي خصوصيتي است كه در صورتي كه مي‌خواهيد يك پايان نامه كارشناسي ارشد و رساله دكتري باكيفيت و مناسب داشته باشيد بايد اين خصوصيت را داشته باشيد. شما بايد دلايلي را كه منجر شده اند كه شما در كارتان تأخير داشته باشيد بشناسيد و سعي نماييد تا اين دلايل را بررسي و برطرف كنيد و به اين شيوه كار عمليتان را آغاز كنيد.

3) فراموش نكنيد كه آن چه كه مي‌نويسيد؛ پايان نامه نهايي شما نيست و تنها چك نويس شماست!

بسياري از افراد هستند كه فكر مي‌كنند كه در صورتي كه كار را به صورت عملي انجام دهند و در صورتي كه پايان نامه شان را بنويسند ديگر نمي توانند آن را تغيير دهند! اين تصور يك تصور كاملاً اشتباه است به اين دليل كه شما بايد بارها و بارها پايان نامه خودتان را بنويسيد و دوباره آن را تغيير دهيد. اين مرحله ها مرحله هاي كليدي هستند كه هر فردي كه مي خواهد پايان نامه بنويسد بايد اين مرحله ها را طي كند. بنابراين شما هم بايد اين مرحله ها را طي كنيد. دوباره و دوباره نوشتن پايان‌نامه و تغيير دادن آن به شكل مداوم يك موضوع عادي براي افرادي است كه مي‌خواهند پايان نامه بنويسند. بنابراين سعي كنيد در نوشتن اولين چك نويس‌هاي پايان نامه تان وسواس نداشته باشيد و فكر نكنيد كه ديگر نمي‌توانيد آن را تغيير دهيد! چون حقيقتاً اين گونه نيست. حقيقت اين است كه در طول مدتي كه داريد بر روي پايان نامه كار مي كنيد بارها و بارها آن را تغيير خواهيد داد، بنابراين نگران وجود مشكلاتي در نسخه‌هاي اوليه و چك نويس‌ها نباشيد.

4) انعطاف پذير باشيد.

يكي از مهم ترين و كليدي ترين نكته هايي كه در اين زمينه بايد در نظر داشته باشيد اين است كه شما بايد در كار انجام پايان نامه كارشناسي ارشد و رساله دكتري انعطاف داشته باشيد. به اين معني كه در صورتي كه در طول پروسه برنامه ريزي‌تان برايتان مشكلي پيش آمد، بايد سعي كنيد تا اين مشكل را حل كنيد بدون اينكه احساس كنيد كه از برنامه تان عقب افتاده ايد و بدون اينكه احساس ترس و يا افسردگي داشته باشيد. به عنوان مثال، ممكن است شما براي خودتان يك برنامه ريزي كرده باشيد كه تا زمان مشخصي، ميزان مشخصي از كار پيش برويد. اما در ميانه راه برايتان اتفاقي بيفتد كه به طور كلي مسير برنامه ريزي شما را تغيير دهد. در چنين وضعيتي، شما در صورتي كه انعطاف پذيري لازم براي اين كار را نداشته باشيد ممكن است دچار مشكل شويد و ممكن است از ادامه راه منصرف شويد و يا اينكه ممكن است فكر كنيد كه ادامه دادن اين كار برايتان بيهوده مي باشد. اين در صورتي است كه اگر شخص انعطاف پذيري باشيد به راحتي مي توانيد اين مشكل خودتان را حل كنيد و به راهتان ادامه دهيد.

5) بخش مقدمه پايان نامه را آخر همه بنويسيد.

نوشتن بخش مقدمه براي پايان نامه تان كار آساني مي باشد. بنابراين بهتر است كه به سرعت از اين بخش عبور كنيد و به سراغ بخش‌هاي ديگري برويد كه برايتان سخت‌تر مي‌باشد. اين موضوع مخصوصاً براي آن دسته از دانشجوياني كه قصد دارند تا پايان نامه‌هايي بنويسند كه از نظر محتوايي خيلي سنگين مي باشند صدق مي‌كند. در چنين مواردي شما بايد در ابتدا به سراغ بخش سنگين و سخت كارتان برويد و بخش راحت پايان نامه كارشناسي ارشد و رساله دكتري كه همان بخش معرفي و مقدمه مي باشد را براي آخر كار رها كنيد.

در صورتي كه شما بخواهيد بخش‌هاي پايان نامه را به ترتيب انجام دهيد؛ ممكن است در ابتدا كه نوبت به بخش اول كار است (بخش مقدمه) زمان زيادي را صرف اين بخش كنيد بنابراين وقتي كه به بخش هاي سخت كار (كه در حقيقت بخش هاي اصلي و بدنه اصلي پايان نامه مي باشند) رسيديد؛ وقت كمي داشته باشيد كه به اين بخش ها بپردازيد بنابراين همين موضوع ممكن است باعث شود كه در نوشتن پايان نامه دچار مشكل شويد و يا اينكه پايان نامه اي كه مي نويسيد از كيفيت مطلوبي برخوردار نباشد. بنابراين سعي كنيد بخش اصلي پايان نامه را اول از همه انجام دهيد.

6) به خودتان استراحت بدهيد.

يكي از بزرگترين اشتباهاتي كه افرادي كه مي خواهند پايان نامه بنويسند مرتكب مي شوند اين است كه آنها فكر مي‌كنند كه كار نوشتن پايان نامه كاري است كه بايد آن را بدون استراحت كردن انجام داد. اين موضوع يك اشتباه بزرگ است. در صورتي كه شما فكر مي‌كنيد كه كار پايان نامه نويسي را بايد بي وقفه و بدون داشتن تفريحات انجام دهيد سخت در اشتباه مي‌باشيد! حقيقت اين است كه شما بايد برخي اوقات به خودتان استراحت دهيد. در صورتي كه تا جايي كار كرديد و متوجه شديد كه ذهنتان خسته شده است؛ وقت آن رسيده است كه به خودتان استراحت بدهيد تا خستگي ذهنتان از بين برود و دوباره برگرديد و كار را از سر بگيريد. به عنوان مثال در صورتي كه احساس كرديد كه ذهنتان خسته شده است مي توانيد آن روز را به طور كامل استراحت كنيد و به تفريح برويد و يا هر كار ديگري كه مي تواند منجر شود كه شما دوباره تمركزتان را باز مي‌يابيد انجام دهيد. اين كار به شما كمك مي كند تا بتوانيد دوباره با دقت بيشتر و تمركز بيشتري كارتان را از سر بگيريد.

7) سعي كنيد از همان ابتداي كار، هر چند وقت يك بار فيدبك بگيريد.

از ديگر كارهايي كه افرادي كه پايان نامه مي‌نويسند بايد انجام دهند اين است كه آنها بايد حتماً هر چند وقت يك بار، كار خودشان را به استادان راهنما و يا افرادي كه قرار است آنها را براي انجام پايان‌نامه راهنمايي كنند نشان دهند تا سعي كنند، راهنمايي‌هاي مناسبي را درباره چگونگي انجام ادامه كار از آنها بگيرند. عمل كردن به اين توصيه خيلي مهم است به اين دليل كه ممكن است كه شما در برخي از مراحل انجام كار نوشتن پايان نامه اشتباهاتي انجام دهيد كه خودتان هم نفهميده باشيد كه اين اشتباهات را انجام داده ايد و سپس در صورتي كه هر چند وقت يك بار در طول پروسه انجام پايان نامه آن را به استاد راهنما نشان دهيد و سعي كنيد تا از او كمك بگيريد؛ مشكلي برايتان پيش نخواهد آمد. اما در صورتي كه چنين اشتباهي را مرتكب شده باشيد و پيش استاد راهنما نرويد؛ برايتان مشكل ايجاد مي‌شود و اشتباهتان ادامه پيدا مي‌كند و در اين صورت ممكن است كارتان شديداً خراب شود.

8) مراقب سلامتي خودتان باشيد.

اين كه شما مي خواهيد براي خودتان يك پايان نامه بنويسيد دليل نمي شود كه اصلاً توجهي به سلامتي خودتان نكنيد! شما بايد اين نكته مهم را درنظر داشته باشيد كه در صورتي كه مي‌خواهيد يك پايان نامه خوب بنويسيد؛ بهترين روش اين است كه سلامتي فيزيكي و رواني خودتان را حفظ كنيد. يك ضرب المثل قديمي است كه مي‌گويد: "عقل سالم در بدن سالم است" بنابراين در صورتي كه مي‌خواهيد كارتان را به خوبي انجام دهيد بايد بدن سالمي هم داشته باشيد و به وضعيت جسماني خودتان اهميت دهيد و همچنين سلامتي فيزيكي خودتان را نيز تضمين كنيد.

شما به عنوان فردي كه مي خواهد پايان نامه بنويسد بايد در كنار برنامه‌هاي معمولي كه داريد برنامه هاي ورزشي را هم داشته باشيد و در كارتان قرار دهيد. به عنوان مثال مي‌توانيد براي خودتان برنامه هاي روزانه پياده روي و يا برنامه‌هاي ديگر ورزشي و مفرح را قرار دهيد كه به بدنتان كمك شود كه سالم تر بمانيد. علاوه بر آن شما ايد به اندازه كافي بخوريد، به اندازه كافي بخوابيد و فعاليت‌هاي فيزيكي روزمره خودتان را داشته باشيد. حتي يك نرمش چند دقيقه اي در كنار كارتان هم مي‌تواند به شما كمك زيادي بكند.

9) از استاد راهنما به خوبي استفاده كنيد.

آخرين مورد كه البته كم اهميت ترين مورد هم نمي باشد(حتي مي توان گفت كه يكي از مهم ترين نكته هايي است كه بايد به هنگام انجام پايان‌نامه كارشناسي ارشد و رساله دكتري به آن توجه داشته باشيد) استفاده از استاد راهنماست. البته درست است كه وقتي كه مي خواهيد پايان نامه بنويسيد منابع و مراجع زيادي را در اختيار داريد؛ اما بهتر است حتماً بدانيد كه چگونه از استاد راهنما استفاده كنيد. شما بايد همواره با اين استاد راهنما در ارتباط باشيد و سعي كنيد تا از اين فرد راهنماي و كمك هاي لازم را بگيريد. در غير اين صورت كارتان با سختي‌هايي مواجه خواهد شد و نخواهيد توانست تا كار را به شيوه اي كه دوست داريد انجام دهيد. اين استاد راهنما فردي است كه تجربه زيادي در حوزه كاري شما دارد و مي تواند به شما كمك زيادي بكند. اين فرد آماده است تا به تمام سوالاتي كه شما در اين زمينه داريد پاسخ دهد و البته شما بايد كار را خودتان انجام دهيد و در صورتي كه سوالي برايتان پيش آمد از او بپرسيد. شما بايد ياد بگيريد كه چگونه از او استفاده كنيد و چگونه از اطلاعاتش استفاده نماييد و از او كمك بگيريد.