یکشنبه ۲۵ خرداد ۹۹
10 روند بازاريابي ديجيتالي در 2020
تكنولوژي باعث شده است كه دنيا تبديل به مكان كوچكتري نسبت به گذشته شود! تكنولوژي براي انسان ها و تجارت ها اين امكان را فراهم كرده است كه بتوانند در قاره هاي مختلف با همديگر ارتباط داشته باشند. به اشتراك گذاشتن اطلاعات و ايده ها با هم در هيچ زماني در دنيا نسبت به هم اكنون آسان تر نبوده است. امروزه بازاريابي ديجيتال نيز دستخوش تغييرات و تحولات زيادي شده است و ديگر با بازاريابي ديجيتال در زمان هاي گذشته قابل مقايسه نيست. در اين مقاله قصد داريم تا درباره تغييراتي كه بازاريابي ديجيتالي در سال 2020 كرده است؛ نكته هايي را بيان كنيم.
1) استفاده ماشين ها براي بازاريابي ديجيتال
استفاده از ماشين ها براي بازاريابي ديجيتال يكي از مهم ترين تغييراتي است كه در سال 2020 شاهد افزايش رشد آن بوده ايم. امروزه ماشينها و ربات هايي كه طراحي شده اند تا بخش اعظمي از كار انسان ها را در دنيا انجام دهند؛ مورد استفاده قرار مي گيرند تا كار بازاريابي ديجيتالي را نيز انجام دهند. امروزه از تركيبي از ويژگي هايي مانند چت بوت ها (Chatbot)، همراه هاي صوتي و غيره استفاده مي شود تا به مردم كمك شود كه بتوانند پاسخ سوالات و درخواست هايي را كه مرتبط با تهيه كالاها و خدمات است؛ بدست بياورند. بنابراين استفاده از ربات ها در صنعت بازاريابي ديجيتال، روز به روز در حال افزايش مي باشد و چهره بازاريابي ديجيتال را تغيير داده است.
2) شخصي سازي (Personalization)
موضوع شخصي سازي بازاريابي ديجيتال، يكي ديگر از روندهايي است كه بازاريابي ديجيتال به اين سمت مي رود. اين بدان معني است كه شما بر اساس نوع مشتريان و مخاطبيني كه داريد، براي آن ها محتوايي را كه مربوط به شخص آنها مي باشد توليد مي كنيد. موضوع شخصي سازي بازاريابي از آن جا شروع شد كه بر اساس آمارها، 63 درصد از مشتريان از اين كه در معرض تبليغات عمومي كه به آن ها ارتباطي هم نداشت قرار بگيرند؛ احساس نارضايتي ميكردند و 90 درصدشان گفتند كه از تبليغات شخصي به همين شيوه جديد بسيار راضي هستند. بنابراين موضوع شخصي شدن تبليغات و بازاريابي در سال 2020 گسترش چشمگيري نسبت به سال هاي گذشته داشته است.
3) استفاده از محتواي تصويري
تحقيقات نشان داد است كه استفاده كردن از محتواي تصويري براي بازاريابي كردن نسبت به گذشته افزايش چشمگيري داشته است. شما اين موضوع را مي توانيد در رشد بي وقفه اي كه استفاده كردن از شبكه هاي اجتماعي كه در آنها محتواي تصويري براي بازاريابي مورد استفاده قرار مي گيرند (مانند شبكه اينستاگرام و غيره) مشاهده كنيد. امروزه مشتريان نسبت به تبليغاتي كه به صورت تصويري به آن ها ارايه مي شود علاقه بيشتري نشان مي دهند و اين نوع محتوا بر روي آن ها نسبت به نوع ديگر محتوا (محتواي متني و نوشتاري و حتي صوتي) اثربخشي خيلي بيشتري مي كند.
4) استفاده از اپليكيشن هاي پيامرسان
به طور واضح مي توان گفت كه يكي از مهم ترين تغييراتي كه روند بازاريابي و به خصوص بازاريابي آنلاين در سال 2020 نسبت به سالهاي گذشته كرده است؛ استفاده كردن از اپليكيشنهاي پيام رسان يا messaging App ها مي باشد. امروزه به عنوان مثال، واتس آپ كه يك نمونه بارزي از اين گونه اپليكيشن هاي پيام رسان مي باشد؛ بر اساس تحقيقات بالغ بر 1.6 ميليارد كاربر فعال در دنيا دارد! بنابراين در صورتي كه مي خواهيد كاري كنيد كه تجارت شما هم از اين روند هاي جديد سال 2020 در بازاريابي ديجيتال بي بهره نماند؛ سعي كنيد حتماً بخشي از بازاريابي خودتان را با استفاده از يكي از اين اپليكيشن هاي پيام رسان انجام دهيد.
5) افزايش بازاريابي ديجيتال
امروزه استفاده كردن از ويديوها براي بازاريابي تبديل به يكي از معروف ترين روش هايي شده است كه شركت ها مي توانند با استفاده از اين روش به بازاريابي بپردازند. اين روند، روندي نيست كه به اين راحتي متوقف شود و به احتمال بسيار زياد تا سالهاي آينده هم ادامه خواهد داشت. تحقيقاتي كه در اين زمينه انجام شده اند نشان داده ند كه تجارت ها و شركت هايي كه با استفاده از ويديو به بازاريابي مي پردازند؛ نسبت به شركت هايي كه از اين روش استفاده نميكنند، سودآوري بسيار بيشتري دارند.
6) استفاده از افراد تأثيرگذار اجتماعي يا social influencer ها
يكي ديگر از روندهايي كه بازاريابي ديجيتالي در سال 2020 به آن سمت مي رود؛ استفاده كردن از افراد تأثيرگذار يا social influencer ها مي باشد. اين افراد افرادي هستند كه طرفداران زيادي دارند و در صورتي كه آن ها برندي و يا كالايي را تبليغ كنند، احتمال اين كه تعداد مشتريان و هواداران اين برند يا كالا افزايش پيدا كند بسيار بيشتر از حتي زماني مي شود كه خود اين برند پول زيادي را صرف تبليغات براي آن بكند. روند استفاده كردن از اين روش براي بازاريابي در سالهاي اخير نسبت به گذشته افزايش چشمگيري پيدا كرده است. در گذشته استفاده از اين روش خيلي رايج نبود اما اين روزها يكي از بهترين كارهايي كه شركتها و تجارت ها در جهت بازاريابي خودشان مي توانند انجام دهند؛ اين است كه چنين افرادي را پيدا كنند و سعي نمايند از آن ها بخواهند تا خدمات و يا محصولات آنها را تبليغ كنند. به اين شيوه آنها مي توانند از بسياري از رقباي خودشان جلو بزنند. همچنين يكي ديگر از مزيتهايي كه استفاده كردن از اين روش براي شركت ها دارد اين است كه در چنين شرايطي نيازي نيست كه اين شركت ها پول زيادي را خرج تبليغات در جنبه هاي ديگر بكنند.
7) بازاريابي ديجيتال با تكيه بر داده هاي حاصل از مشتريان
يكي ديگر از روش ها و روندهايي كه در سال 2020 بازاريابي ديجيتالي در حال رفتن به آن سمت است؛ بازاريابي ديجيتال با استفاده از داده هايي است كه حاصل از مشتريان مي باشد. وقتي كه شركت ها داده هايي را كه حاصل از مشتريان هستند جمع آوري كنند؛ مي دانند كه مشتريانشان چه مي خواهند و به طور كلي چه افرادي هستند و چه خصوصيت هايي دارند و نيازهاي آنها چيست. بنابراين مي توانند راحت تر از گذشته كار بازاريابي را انجام دهند.
8) استفاده از چت بوت ها
استفاده كردن از تكنولوژي چت بوت (يا Chatbot) براي بازاريابي ديجيتالي نيز يكي ديگر از روندهايي است كه بازاريابي ديجيتالي در سال 2020 به اين سمت رفته است. در گذشته استفاده كردن از چت بوت ها چندان رايج نبود اما در سالهاي اخير استفاده از آنها بسيار رايج شده است. اين موضوع مخصوصاً در زمينه بازاريابي ديجيتالي از همه بيشتر گسترش پيدا كرده است و در بازاريابي ديجيتالي استفاده از چت بوت ها بسيار رايج شده است.
9) بازاريابي ديجيتالي تعاملي
يكي ديگر از روندهايي كه در سال 2020 بازاريابي ديجيتالي به آن سمت رفته است؛ استفاده از روش بازاريابي ديجيتالي از نوع تعاملي آن است. در بازاريابي ديجيتالي از نوع تعاملي، سعي شده است تا كار بازاريابي كردن به صورت يك طرفه نباشد و مشتريان و مخاطبين نيز در اين نوع بازاريابي ديجيتالي سعي كنند تا با ديگران تعامل داشته باشند.
استفاده از اين نوع بازاريابي ديجيتالي مخصوصاً به شركتها اين اجازه را مي دهد تا محصولات جديدي را كه مي خواهند بازاريابي كنند، راحت از گذشته بازاريابي كنند و بتوانند به راحتي كاري كنند كه اين محصولات را به فروش برسند. بنابراين استفاده كردن از اين روش نيز در بسياري از تجارت هايي كه در سال 2020 به تجارت مي پردازند، رايج شده است و ترويج آن روز به روز در حال گسترده تر شدن مي باشد.
10) استفاده گسترده از تكنولوژي VR و AR
دهمين و آخرين روندي كه بازاريابي ديجيتالي در سالهاي اخير به آن سمت مي رود، استفاده گسترده از تكنولوژي هاي AR و VR در بازاريابي مي باشد. حالتي را تصور كنيد كه مشتريان شما بر روي صندلي خودشان نشسته اند و دارند محصولاتي را كه شما قرار است به آن ها بفروشيد را از طريق تكنولوژي هاي AR و VR در خانه خودشان نگاه مي كنند. اين روش باعث مي شود كه بازاريابي ديجيتالي نسبت به گذشته با كيفيت بيشتري انجام شود و به همين خاطر است كه در سالهاي اخير بازاريابي در حال رفتن به اين سمت است و در سال 2020 از اين تكنولوژي به عنوان يكي از روش هاي كاربردي، براي بازاريابي استفاده مي شود.
- ۸۳ بازديد
- ۰ نظر