دوشنبه ۰۵ خرداد ۰۴

آرشیو مهر ماه 1399

ديجيتال ماركتينگ

 

19 توصيه اوليه براي استارت آپ ها به منظور بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي (بخش دوم)

10) زمان مناسبي را براي گذاشتن پست ها انتخاب كنيد

براي اينكه در شبكه هاي اجتماعي پست بگذاريد نمي توانيد هر زماني را انتخاب كنيد! در حقيقت شما بايد اين كار را در يك زمان مناسبي انجام دهيد. در صورتي كه چنين كاري را نكنيد هيچ كس پست هاي شما را نمي بيند. البته پيدا كردن زمان مناسب براي پست گذاشتن كاملا بستگي به مخاطبيني دارد كه شما داريد. شما بايد بر اساس نوع مخاطبيني كه داريد زمان مناسب براي پست گذاشتنتان را انتخاب كنيد. در صورتي كه مخاطبيني كه شما داريد جز دسته اي هستند كه وقت آزاد آنها بيشتر شب ها مي باشد؛ شما هم بايد شب ها براي آنها پست بگذاريد. اما در صورتي كه آنها بيشتر ظهرها به شبكه هاي اجتماعي مي روند، شما هم بايد در همان محدوده زماني براي آنها پست بگذاريد تا پست هاي شما را ببينند. فراموش نكنيد كه زماني كه شما براي آنها پست مي گذاريد خيلي مهم است و يكي از پارامترهاي تاثيرگذار در ميزان موفق شدن شما و يا شكست خوردن شما در كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي مي باشد.

11) مخاطبين هر كدام از پلتفرم هاي خودتان را بشناسيد

در صورتي كه براي بازاريابي كردن با استفاده از شبكه هاي اجتماعي از چند پلتفرم استفاده مي كنيد، بايد مخاطبين خودتان در هركدام از اين پلتفرم ها را بشناسيد و همچنين بدانيد كه هر دسته از اين مخاطبين چه نيازهايي دارند. اين موضوع خيلي اهميت دارد كه شما بدانيد كه براي اينكه تعداد مخاطبينتان را در هركدام از اين شبكه هاي اجتماعي زياد كنيد نياز به چه كارهايي داريد. شما بايد بدانيد كه مخاطبين شما در توييتر با مخاطبين شما در اينستاگرام با مخاطبين شما در فيسبوك و مخاطبين شما در ديگر شبكه هاي اجتماعي كه از آنها استفاده مي كنيد چه تفاوت هايي دارند و بر اساس اين تفاوت ها بايد محتوايي توليد كنيد كه آنها بپسندند. به عنوان مثال، ممكن است شما به اين نتيجه برسيد كه مخاطبين شما در شبكه اجتماعي اينستاگرام بيشتر دوست دارند تا شما براي آنها از محتوايي استفاده كنيد كه درون مايه طنز دارد. در اين صورت بايد براي اين دسته از مخاطبين محتواي طنز ايجاد كنيد. و يا به عنوان مثال ممكن است مخاطبين شما در توييتر گونه اي ديگر از محتوا را بپسندند كه شما بايد براي اين نوع مخاطبين نيز همان محتوايي توليد كنيد كه مي خواهند.

12) ترافيك مربوط به شبكه هاي اجتماعي خودتان را بررسي كنيد

از مهم ترين كارهايي كه افرادي كه مي خواهند با استفاده از شبكه هاي اجتماعي بازاريابي كنند بايد انجام دهند اين است كه ميزان عملكرد خودشان را بررسي كنند. شما براي انجام دادن اين كار مي توانيد از روش هاي مختلفي استفاده كنيد. در حقيقت ابزارهاي مختلف و متعددي وجود دارند كه شما مي توانيد از اين ابزارها استفاده كنيد و كار تجزيه و تحليل اطلاعات مربوط به بازدهي شما در كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي را انجام دهيد. به عنوان مثال وب سايت گوگل با استفاده از ابزارهاي مختلفي كه در اختيارتان قرار مي دهد به شما اين امكان را مي دهد كه دقيقا بررسي كنيد كه در كداميك از شبكه هاي اجتماعي بيشتر موفق بوده ايد. يكي از مهم ترين پارامترهايي كه به هنگام تحليل عملكرد خودتان در شبكه هاي اجتماعي بايد به آن توجه كنيد (و نقش تعيين كننده اي دارد) عامل ترافيك شبكه هاي اجتماعي (Social traffic) است كه شما مي توانيد با استفاده از ابزارهاي تحليلي گوگل به راحتي اين پارامتر را براي خودتان مشخص كنيد. ترافيك شبكه هاي اجتماعي به صورت كمي به شما نشان مي دهد كه تقريبا در چه جايگاهي قرار گرفته ايد.

13) پيوسته پست بگذاريد

از ديگر نكته هايي كه شما حتما بايد به آن توجه كنيد اين است كه پست گذاشتن به شيوه پيوسته را فراموش نكنيد. در صورتي كه شما بر اساس يك جدول زمان بندي شده براي خودتان پست بگذاريد، احتمال موفقيتان خيلي بيشتر از زماني مي شود كه شما براي پست گذاشتنتان جدول زمان بندي شده اي نداشته باشيد.

به عنوان مثال شبكه اينستاگرام را مورد توجه قرار دهيد. در صورتي كه شما براي پست گذاشتن در اينستاگرام يك برنامه مشخص و دقيقي داشته باشيد، مي توانيد انتظار دشته باشيد كه تعداد افرادي كه شما را فالو مي كنند زياد شوند. به اين دليل كه در اين صورت آنها بعد از اينكه آخرين پست شما را ديدند، منتظرند تا دوباره برايشان پست بگذاريد. همچنين وقتي كه شما بر اساس يك برنامه مشخصي كار پست گذاشتن را براي آنها انجام دهيد، آنها مي دانند كه اگر شما را فالو كنند، در زمان هاي مشخص پست هاي جديدي را دريافت مي كنند. بنابراين در اين صورت شما را فالو خواهند كرد. پس سعي كنيد حتما براي پست گذاشتنتان يك برنامه ريزي مشخص داشته باشيد.

14) آن دسته از پست هايتان كه از همه بيشتر موفق بوده اند را شناسايي كنيد

نكته ديگر اين است كه آن دسته از پست هايي را كه نسبت به پست هاي ديگرتان از همه بيشتر موفق بوده اند براي خودتان شناسايي كنيد. اين كار به شما كمك مي كند تا اين موقعيت را داشته باشيد كه عواملي را كه منجر به موفقيت اين پست هاي شما شده است شناسايي كنيد و سعي كنيد از اين عوامل در گذاشتن پست هاي بعدي كمك بگيريد. بنابراين در صورتي كه شما پست هايي را كه فكر مي كنيد از همه پست هايتان موفق تر شده اند شناسايي كنيد و آنها را مورد تجزيه و تحليل قرار دهيد؛ مي توانيد بفهميد كه در پست هاي بعدي براي اينكه پستتان موفق شود بايد چه كارهايي انجام دهيد.

علاوه بر تمام اين موارد، وقتي كه شما يك پستي را كه از بقيه پست ها براي شما عملكرد بهتري داشته است را شناسايي مي كنيد، خود پست را مي توانيد دوباره تكرار كنيد (البته ممكن است در برخي از موارد نياز باشد كه تغييراتي در آن ايجاد كنيد ولي در بسياري از موارد مي توانيد خود پست را دوباره بگذاريد).

15) ميزان رشد فالوئرهايتان را مرتبا بررسي كنيد

يكي ديگر از نكته هاي خيلي مهمي كه شما بايد حتما به آن توجه داشته باشيد اين است كه ميزان رشد فالوئرهايتان را مورد بررسي قرار دهيد. وقتي كه شما مرتب بررسي كنيد كه تعداد فالوئرهايتان به چه ميزان رشد مي كند؛ مي توانيد انتظار داشته باشيد كه تا حدود زيادي از روند انجام كار آگاه شويد. و همين آگاه شدن از روند انجام كار به شما كمك مي كند تا كارتان را بهتر انجام دهيد. اما در صورتي كه اصلا به روند رشد فالوئرها توجهي نكنيد، نمي دانيد كه در چه مرحله اي قرار داريد بنابراين همين موضوع كار را برايتان دشوار مي كند. شما بايد پيوسته بررسي كنيد كه فالوئرهاي شما تا چه اندازه اي رشد مي كنند بنابراين به اين شيوه مي توانيد كار افزايش دادن تعداد فالوئرها را بهتر انجام دهيد به اين دليل كه در صورتي كه روند رشد فالوئرهايتان كند شد، سريعا باخبر مي شويد و سعي مي كنيد تا استراتژي بهتري را براي اين كار مورد استفاده قرار دهيد كه باعث شود تعداد فالوئرهايتان رشد سريع تري داشته باشد.

16) فالوئرهاي جعلي خودتان را شناسايي كنيد

شناسايي كردن فالوئرهايي كه فالوئرهاي اصلي شما نمي باشند نيز از ديگر كارهايي است كه انجام دادن آن مي تواند به شما كمك كند تا در كار بازاريابي موفق تر باشيد. البته اينكه شما شناسايي كنيد كه كداميك از فالوئرهايتان حقيقي است و كداميك جعلي مي باشد كار سختي است كه ممكن است به اين آساني نتوانيد از پس اين كار بر بياييد. اما حقيقت اين است كه در صورتي كه خوب توجه كنيد مي توانيد اين كار را انجام دهيد. در صورتي كه شما بتوانيد تشخيص دهيد كه كداميك از فالوئرهاي شما به ميزان 90 روز غيرفعال بوده اند مي توانيد اين دسته از فالوئرها را در دسته فالوئرهاي جعلي دسته بندي كنيد. روش ديگر براي فهميدن اينكه كداميك از فالوئرهاي شما جعلي است و كداميك جعلي نيست اين است كه فالوئرهايي را پيدا كنيد كه در طول 50 پست آخري كه شما گذاشته ايد؛ با شما تعاملي نداشته اند! بنابراين مي توانيد انتظار داشته باشيد كه اين فالوئرها فالوئرهاي جعلي هستند. در صورتي كه شما اين افراد را فالو مي كنيد، بهتر است كه از فالو كردنشان دست بكشيد و افراد ديگري را فالو كنيد كه حقيقتا با پست هاي شما تعاملات مناسبي دارند.

17) به هنگام تجزيه و تحليل داده ها، به ميزان رشد صفحه تان (بر حسب درصد) توجه كنيد

وقتي كه شما ميزان رشد صفحه تان را درنظر مي گيريد، متوجه مي شويد كه در بازه هاي زماني مختلف از نظر بازدهي در چه وضعيتي قرار داشتيد. همين موضوع به شما كمك مي كند تا پيش بيني كنيد كه براي اينكه در آينده رشد كنيد بايد چه كارهايي انجام دهيد. خيلي مهم است كه شما ميزان رشد صفحه مجازيتان را براي خودتان مشخص كنيد و سعي كنيد تا بر همين اساس كاري كنيد كه اين ميزان رشد بيشتر شود. وقتي كه شما از ميزان رشد صفحه مجازيتان باخبر شديد، اين توانايي را خواهيد داشت كه استراتژي هاي خودتان را به گونه اي تغيير دهيد كه بتوانيد اين ميزان رشد را بيشتر كنيد.

خيلي مهم است كه اين ميزان رشد را بر حسب درصد براي خودتان بيان كنيد به اين دليل كه وقتي كه شما ميزان رشد صفحه تان را بر حسب درصد براي خودتان مشخص مي كنيد، اين عدد كه در حقيت نشان دهنده درصد رشد صفحه شما مي باشد؛ عددي است كه شما مي توانيد به عنوان پارامتر مهمي براي نشان دادن ميزان رشد از آن استفاده كنيد و براي اينكه آن را بالا ببريد، سعي كنيد تا از استراتژي هاي جديد استفاده نماييد.

18) نسبت به قوانين و مقرراتي كه هر پلتفرم شبكه هاي اجتماعي به صورت جداگانه براي خودش دارد بي تفاوت نباشيد!

هركدام از پلتفرم هاي شبكه هاي اجتماعي براي خودشان قوانين و مقرراتي را به صورت جداگانه دارند كه در صورتي كه به آنها توجه نكنيد نمي توانيد در بازاريابي با استفاده از اين پلتفرم ها موفق شويد. به عنوان مثال پلتفرم اينستاگرام براي خودش قوانيني دارد كه در صورتي كه شما بخواهيد با استفاده از آن بازاريابي را انجام دهيد بايد حتما به اين قوانين توجه كنيد. در صورتي كه قوانين اينستاگرام كاملا مربوط به خودش است و با قوانين پلتفرم هاي ديگر كاملا متفاوت مي باشد. بنابراين شما براي اينكه بتوانيد در بازاريابي با استفاده از هركدام از اين پلتفرم ها پيروز شويد بايد قوانين مربوط به آنها را درنظر داشته باشيد و بر اساس همين قوانين عمل كنيد. البته يك سري قوائد و اصولي هم وجود دارند كه مربوط به تمام شبكه هاي اجتماعي مي باشند ولي براي موفقيت در بازاريابي كردن با استفاده از هركدام از اين پلتفرم ها شما بايد به قوانين و مقرراتي كه مربوط به پلتفرم مربوطه مي باشد توجه كنيد.

19) با توجه به تحليل هايي كه انجام مي دهيد، سعي كنيد براي خودتان استراتژي ها و اهداف جديد ايجاد كنيد

آخرين نكته (كه البته از نظر اهميت نبايد آن را در رتبه آخر قرار داد) اين است كه وقتي كه داده هاي مربوط به تحليل هاي اكانت هاي شبكه هاي اجتماعيتان را جمع آوري كرديد؛ سعي كنيد تا با بررسي كردن اين داده ها به نتيجه گيري هاي جديدي برسيد. در حقيقت شما مي توانيد با بررسي كردن اين داده ها و آمار و ارقام براي آينده كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي استراتژي هاي جديدي را براي خودتان پيدا كنيد و سعي كنيد تا با استفاده از اين استراتژي ها تعداد فالوئرهاي خودتان را زيادتر كنيد. به عنوان مثال در صورتي كه شما از يك استراتژي مخصوصي براي بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي استفاده مي كنيد وقتي كه آمارها و ارقام مربوط به اين استراتژي را بررسي كنيد و متوجه شويد كه اين استراتژي براي شما نتيجه خوبي به همراه ندارد؛ مي توانيد استراتژي هاي خودتان را تغيير دهيد و استراتژي هاي جديدي را براي خودتان ايجاد كنيد كه به شما كمك كنند تا كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي را بهتر انجام دهيد و تعداد افرادي كه شما را فالو مي كنند را افزايش دهيد.

 

19 توصيه اوليه براي استارت آپ ها به منظور بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي (بخش اول)

 

براي اينكه كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي را به خوبي انجام دهيد، اصولي وجود دارد كه بايد اين اصول را حتما ياد بگيريد چون اگر اين اصول را ندانيد، نخواهيد توانست آن طور كه بايد و شايد اين كار را انجام دهيد. در صورتي كه مي خواهيد بدانيد اصول اوليه بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي كدامند، مطالب اين پست را بخوانيد.

بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي را مي توان يكي از بهترين و موثرترين ابزارهايي دانست كه شركت ها از آن استفاده مي كنند تا در تجارت هايشان موفق شوند. امروزه اين پديده به اندازه اي گسترده شده است كه هيچ تجارتي را نمي توان يافت كه ادعا كند كه مي تواند بدون استفاده از شبكه هاي اجتماعي كار بازاريابي را براي خودش به خوبي انجام دهد و تمام شركت ها براي اينكه بازاريابان خوبي شوند بايد حتما از شبكه هاي اجتماعي استفاده كنند. بنابراين براي تجارت هايي كه تازه تاسيس شده اند (استارت آپ ها) خيلي مهم است كه بدانند كه چگونه مي توان با استفاده از شبكه هاي اجتماعي بازاريابي كرد. آنها بايد اصول كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي را ياد بگيرند تا بتوانند در كارشان موفق شوند. در اين پست قصد داريم تا شما را با 19 توصيه كه با عمل كردن به آن مي توانيد كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي را بهتر انجام دهيد آشنا كنيم.

1) تعيين كنيد كه آيا مي خواهيد اكانتتان را نگه داريد و يا اينكه بهتر است آن را حذف كنيد

 

يكي از نكته هاي مهمي كه افرادي كه مي خواهند با استفاده از شبكه هاي اجتماعي بازاريابي كنند بايد آن را مورد توجه قرار دهند اين است كه آنها بايد به تحليل هايي كه از وضعيت رشد تعداد فالوئرها و همچنين وضعيت كيفيت بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي بدست آمده است توجه كنند و بر اين اساس بايد بررسي كنند كه آيا مي خواهند كار بازاريابي با استفاده از اكانت مورد نظرشان را ادامه دهند و يا اينكه بهتر است اين اكانت را حذف كنند. اين موضوع مخصوصا براي افرادي كه از چندين پلتفرم گوناگون شبكه هاي اجتماعي استفاده مي كنند اهميت ويژه اي دارد چون ممكن است لازم نباشد كه شما حتما از تمام پلتفرم هاي شبكه هاي اجتماعي استفاده كنيد و در صورتي كه برخي از اين اكانت ها برايتان سودمندي ندارند تنها استفاده كردن از چند تا از اين پلتفرم ها كافيست!

2) تا جايي كه مي توانيد اطلاعات جمع آوري كنيد

 

اولين كاري كه بايد بكنيد اين است كه اطلاعات جمع آوري كنيد. شما به عنوان فردي كه مي خواهد با استفاده از شبكه هاي اجتماعي به بازاريابي بپردازد بايد از تمام اطلاعاتي كه در اين مورد وجود دارد باخبر باشيد. براي اينكه اين كار را بهتر انجام دهيد مي توانيد از يك ابزار جمع اوري اطلاعات استفاده كنيد كه به شما كمك كند تا تحليل عميق تر و منطقي تري را از شرايط موجود انجام دهيد. بنابراين اولين كار شما بايد اين باشد كه تا جايي كه مي توانيد به دنبال اين باشيد كه چگونه مي توانيد اطلاعات دقيقي را از وضعيت موجود داشته باشيد. منظور از وضعيت موجود اين است كه شما بايد دقيقا آگاه باشيد از اينكه بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي را به چه شيوه اي انجام دهيد؟ و قرار است دقيقا چكار كنيد و مواردي مانند آن.

3) در صورتي كه از چندين پلتفرم براي شبكه هاي اجتماعي استفاده مي كنيد، سعي كنيد فعاليت خودتان در اين پلتفرم ها را با هم مقايسه كنيد!

يكي ديگر از نكته هايي كه خيلي به شما كمك مي كند تا در كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي پيشرفت كنيد اين است كه فعاليت خودتان را در شبكه هاي مختلف اجتماعي مورد بررسي قرار دهيد. انجام دادن اين كار باعث مي شود كه شما بتوانيد درك كنيد كه كارتان در كداميك از شبكه هاي اجتماعي از همه بهتر بوده است و بر اين اساس مي توانيد كارتان را بهتر كنيد. اينكه شما بتوانيد تمام فعاليت هايي را كه در شبكه هاي اجتماعي مختلف انجام داده ايد در يك جا با هم مورد بررسي قرار دهيد به شما كمك مي كند كه عملكرد خودتان را در هركدام از اين شبكه هاي اجتماعي با هم مقايسه كنيد. بنابراين در صورتي كه در يكي از اين شبكه هاي اجتماعي ضعيف عمل كنيد، مي توانيد در اين شبكه اجتماعي فعاليت بيشتري كنيد تا در آن قوي تر شويد. و يا به عنوان مثال در صورتي كه در يك شبكه اجتماعي قوي تر از ساير شبكه هاي اجتماعي عمل مي كنيد مي توانيد انرژي خودتان را بر روي شبكه هاي اجتماعي ديگر بگذاريد كه در آنها ضعيف عمل كرده ايد.

4) سعي كنيد از تمام شبكه هاي اجتماعي موجود استفاده كنيد

يكي ديگر از كارهايي كه شما در اين رابطه مي توانيد انجام دهيد اين است كه از تمام شبكه هاي اجتماعي موجود استفاده كنيد. ممكن است شما در برخي از اين شبكه هاي اجتماعي در گذشته اكانتي داشته باشيد ولي مدت هاست كه از اين اكانت استفاده نمي كنيد. در اين صورت سعي كنيد اين اكانت را دوباره فعال كنيد. در صورتي هم كه هيچ اكانتي در يك شبكه اجتماعي نداشته ايد؛ سعي كنيد تا براي خودتان در آن شبكه اجتماعي يك اكانت ديگر بسازيد. بنابراين با انجام اين كار شما مي توانيد شانس خودتان را براي موفقيت در بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي افزايش دهيد. البته بهتر است مشخص كنيد كه بر اساس نوع مخاطبيني كه داريد، احتمال اينكه آنها در كداميك از شبكه هاي اجتماعي بيشتر فعاليت داشته باشند چقدراست. ولي در مجموع بهتر است علاوه بر اينكه نوع بهترين شبكه هاي اجتماعي كه مي توانيد مورد استفاده قرار دهيد را براي خودتان مشخص كنيد؛ از ديگر شبكه هاي اجتماعي هم كه وجود دارند استفاده كنيد.

5) از وجود شبكه هاي اجتماعي جديد آگاه باشيد

شبكه هاي اجتماعي امروزه تبديل به يكي از بزرگترين و قدرتمندترين ابزارها براي ارتباط نوع بشر با هم شده اند. امروزه شبكه هاي اجتماعي مختلفي وجود دارند كه شما مي توانيد با استفاده از آنها به راحتي با همنوعان خود ارتباط برقرار كنيد و احساسات و لحظات خودتان را با آنها شريك شويد. به عنوان مثال، شبكه اينستاگرام را درنظر بگيريد. شما با استفاده از اين شبكه اجتماعي مي توانيد به راحتي تمام لحظه هايتان را با تمام فالوئرهايتان در تمام دنيا به اشتراك بگذاريد. شما مي توانيد در هر موقعيتي كه هستيد از خودتان يك تصوير و يا فيلم تهيه كنيد و آن را در استوري خود قرار دهيد تا همه ببينند. چنين ابزارهايي قدرت شبكه هاي اجتماعي را نشان مي دهد.

از آن جايي كه شبكه هاي اجتماعي ابزار قدرتمندي براي ارتباط گرفتن هستند؛ روز به روز بر تعداد آنها افزوده مي شود. بنابراين ممكن است بعد از مدت كوتاهي، يك پلتفرم جديد شبكه هاي اجتماعي ايجاد شود كه شما بتوانيد با استفاده از آن كار بازاريابي را خيلي خوب انجام دهيد. از اين رو براي اينكه بتوانيد در كارتان موفق شويد، نبايد اهميت توجه كردن به شبكه هاي اجتماعي جديدي را كه تازه وارد بازار مي شوند دست كم بگيريد.

6) هر چند وقت يك بار پروفايل شبكه هاي اجتماعي خودتان را بروزرساني كنيد

از ديگر نكته هاي مهمي كه شما به عنوان فردي كه مي خواهد با استفاده از شبكه هاي اجتماعي به بازاريابي بپردازد بايد درنظر داشته باشيد اين است كه شما بايد هر چند وقت يك بار پروفايل شبكه هاي اجتماعي خودتان را بهينه سازي كنيد. اين موضوع خيلي اهميت دارد به اين دليل كه پروفايل شبكه هاي اجتماعي شما خيلي اهميت دارد! در حقيقت وقتي كه شما يك اكانت در هركدام از اين شبكه هاي اجتماعي (حالا چه فيسبوك باشد چه توييتر و يا هر شبكه اجتماعي ديگري) مي سازيد، اين پروفايل شما اولين چيزي است كه افرادي كه وارد اكانت شما مي شوند مي بينند. بنابراين شايسته است كه هر چند وقت يك بار پروفايل شبكه هاي اجتماعي خودتان را بروزرساني نماييد. براي اين كار مي توانيد تصوير مربوط به پروفايل خودتان را تغيير دهيد و يا اينكه جمله ها و يا عبارت هايي را كه به عنوان جمله هاي اصلي و اوليه در پروفايلتان نوشته ايد را بهينه سازي و بروزرساني كنيد و كارهايي از اين قبيل انجام دهيد.

7) به كارهايي كه رقبايتان انجام مي دهند هم توجه كنيد

يكي ديگر از نكته هاي خيلي مهمي كه افرادي كه مي خواهند با استفاده از شبكه هاي اجتماعي بازاريابي كنند بايد به آن توجه داشته باشند اين است كه به كارهايي كه رقبايشان انجام مي دهند توجه كنند. فراموش نكنيد كه كار بازاريابي كردن با استفاده از شبكه هاي اجتماعي يك كار رقابتي است و شما براي اينكه در اين كار موفق شويد بايد سعي كنيد تا از افراد ديگري كه به عنوان رقباي شما قلمداد مي شوند جلو بزنيد. بنابراين بايد تمام تلاشتان را بكنيد تا بفهميد كه آنها نسبت به شما در چه وضعيتي قرار دارند. در صورتي كه شما استراتژي هايي كه آنها بكار مي برند را مورد بررسي قرار دهيد و سعي كنيد از اين استراتژي ها براي پيشبرد كارتان استفاده كنيد، مي توانيد انتظار داشته باشيد كه در كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي موفق تر شويد. به اين دليل كه در اين صورت شما مي توانيد درك درستي از آنها و وضعيتي كه در آن قرار دارند و همچنين از وضعيت خودتان داشته باشيد و به اين ترتيب سعي كنيد تا از آنها جلو بزنيد.

8) از افراد تاثيرگذار استفاده كنيد

افراد تاثيرگذار را مي توانيد در هر پلتفرم شبكه اجتماعي پيدا كنيد. اما اشتباه نكنيد! افراد تاثيرگذار را به عنوان هنرپيشه ها و سلبريتي ها و يا افراد مشهور تعريف نمي كنند! افراد تاثيرگذار افرادي هستند كه تعداد فالوئرهاي زيادي دارند. حالا ممكن است در دنياي حقيقي فرد شناخته شده اي نباشند ولي در شبكه هاي اجتماعي تعداد زيادي فالوئر داشته باشند. به عنوان مثال در شبكه اينستاگرام شما بايد به دنبال افرادي بگرديد كه شمار فالوئرهاي آنها به طرز قابل توجهي بالاست. در اين صورت مي توانيد از آنها براي معروف تر شدن استفاده كنيد. به اين شكل كه از آنها بخواهيد تا تجارت شما را براي دنبال كنندگانشان تبليغ كنند. در اين صورت مي توانيد انتظار داشته باشيد كه تعداد بازديدكنندگانتان خيلي زياد شود به اين دليل كه از ميان اين تعداد دنبال كننده ها تعداد زيادي از آنها (كه البته ممكن است درصدشان نسبت به تعداد كل دنبال كننده هاي اين افراد خيلي كم باشد) شما را دنبال كنند و با تجارت شما آشنا شوند. بنابراين توجه كردن به افراد تاثيرگذار در هر پلتفرمي را فراموش نكنيد!

9) از افراد تاثيرگذار، ايده هاي جديدي را براي افزايش تعداد بازديدكنندگانتان بگيريد!

وقتي كه شما بتوانيد با اين افراد تاثيرگذار دوست شويد؛ مي توانيد با آنها تبادل نظر كنيد و از آنها راه هايي را براي افزايش دادن تعداد بازديدكنندگانتان بخواهيد و آنها هم با كمال ميل مي توانند به شما كمك كنند. اطمينان داشته باشيد كه اين افراد بهتر از افراد معمولي مي توانند به شما كمك كنند تا در كارتان موفق شويد به اين دليل كه اين افراد خودشان تعداد فالوئرهاي زيادي دارند. بنابراين وقتي كه شما با آنها مشورت كنيد و از آنها بخواهيد كه به شما راهكاري را نشان دهند كه بتوانيد بوسيله آن تعداد بازديدكنندگانتان را افزايش دهيد، شما مي توانيد انتظار داشته باشيد كه آنها شما را در مقابل راهكارهاي مختلف و متنوعي قرار دهند كه شما مي توانيد بسته به نوع تجارتي كه داريد بهترين راهكار را انتخاب كنيد.

آنها به شما خواهند آموخت كه براي اينكه محبوبيت خودتان را در شبكه هاي اجتماعي افزايش دهيد بايد چه كارهايي انجام دهيد و چگونه يك ارتباط موثر و سودمند را كه منجر به بالا رفتن تعداد دنبال كننده هايتان مي شود با آنها برقرار كنيد.

 

6 توصيه براي استفاده بهتر از شبكه هاي اجتماعي براي بازاريابي

 

1) هدفتان را بشناسيد.

در صورتي كه شما مي خواهيد از شبكه هاي اجتماعي براي بازاريابي كردن استفاده كنيد، قبل از هر چيزي بايد هدفتان را براي خودتان روشن كنيد. در صورتي كه شما براي انجام بازاريابي هدفي نداشته باشيد، چطور مي توانيد انتظار داشته باشيد كه افرادي كه قرار است تجارت شما را با استفاده از شبكه هاي اجتماعي بشناسند به شما اعتماد كنند؟

شما بايد براي خودتان دقيقا مشخص كنيد كه از كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي چه هدفي داريد؟ اهداف شما مي توانند موارد زير باشند:

- افزايش ميزان ترافيك وب سايت

- افزايش ميزان هوشياري برند

- افزايش ميزان فروش

- و بسياري از اهداف ديگر.

بنابراين تا زماني كه شما هدفتان را نشناسيد؛ نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه در اين كار موفق شويد.

براي بازاريابي كردن با استفاده از ابزار شبكه هاي اجتماعي شما نياز داريد تا براي خودتان يك استراتژي مشخص كنيد و براي اينكه چنين استراتژي براي خودتان مشخص كنيد "لزوما" نياز به اين داريد كه اول هدفتان را مشخص كنيد و سپس سعي كنيد تا بر اساس اين هدف استراتژي خودتان را پايه ريزي كنيد.

2) با مخاطبينتان ارتباطي از نوع ارتباطات شبكه هاي اجتماعي برقرار كنيد!

بازاريابي كردن با استفاده از شبكه هاي اجتماعي كمي با بازاريابي كردن با استفاده از وب سايت متفاوت است. شبكه هاي اجتماعي، همانطور كه از نامش پيداست، مربوط به "اجتماع" مي شود بنابراين شما براي اينكه بتوانيد از اين ابزار براي بازاريابي استفاده كنيد بايد حتما به جنبه اجتماعي بودن آن هم توجه داشته باشيد. بگذاريد مطلب را بيشتر روشن كنيم. زماني را درنظر بگيريد كه شما يك پستي را در وب سايت قرار مي دهيد و مخاطبيني هم به عنوان بازديدكننده اين وب سايت شما را مي بينند. در اين جا يك ارتباط يك طرفه اي ميان شما و مخاطبين ايجاد مي شود به اين شيوه كه شما پست ها را مي گذاريد و مخاطبينتان اين پست ها را مي بينند. (درست مانند زماني كه يك معلم در كلاس درس مي دهد و دانش آموزان به او گوش مي دهند) اما در صورتي كه شما بخواهيد اين كار را با استفاده از شبكه هاي اجتماعي انجام دهيد، ديگر چنين حالتي وجود ندارد. در اكثر شبكه هاي اجتماعي فضايي وجود دارد كه شما و تمام افراد ديگري كه در اين شبكه هاي اجتماعي وجود دارند با هم تعامل مي كنند. بنابراين يك نكته بسيار مهم اين است كه شما بتوانيد با آنها ارتباط موثري برقرار كنيد و همواره فعال باشيد تا آنها هم درك كنند كه شما آنها را دوست داريد. براي اينكه فعال باشيد روش هاي مختلفي وجود دارد از جمله اينكه مي توانيد به كامنت هايي كه آنها براي شما مي گذارند پاسخ دهيد و يا اينكه در بحث هايي كه در موارد مختلف مي كنند شركت كنيد (چه اين بحث ها در ارتباط با شما باشد و چه نباشد) و يا اينكه مسابقات و رقابت هايي را برايشان ايجاد كنيد و غيره.

3) مخاطبينتان را بشناسيد!

شناخت مخاطبين نيز يكي ديگر از نكته هايي است كه شما حتما بايد به هنگام بازاريابي كردن با استفاده از شبكه هاي اجتماعي به آن توجه داشته باشيد. در صورتي كه شما مخاطبين خودتان را به خوبي بشناسيد و درك كنيد كه آنها چه مي خواهند مي توانيد كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي را به خوبي انجام دهيد. در غير اين صورت ممكن است با مشكل مواجه شويد. شما بايد دقيقا آنها را بشناسيد تا بتوانيد نيازهايي كه دارند را به خوبي پاسخ بگوييد.

4) رقباي خودتان را به خوبي بشناسيد.

علاوه بر شناخت مخاطبين، يكي ديگر از نكته هاي مهمي كه شما بايد به هنگام انجام كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي به آن توجه داشته باشيد اين است كه رقباي خودتان را بشناسيد. همانطور كه مي دانيد دنياي بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي يك دنياي بسيار رقابتي است. امروزه تعداد زيادي از شركت ها و تجارت ها هستند كه مي خواهند كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي را انجام دهند بنابراين اين موضوع باعث مي شود كه شما در يك فضاي شديدا رقابتي قرار مي گيريد كه براي اينكه بتوانيد رقباي خودتان را شكست دهيد، بايد حتما نسبت به آنها شناخت داشته باشيد.

در صورتي كه شما بتوانيد رقباي خودتان را به خوبي بشناسيد و بفهميد كه آنها چكار مي كنند، بهتر از زماني كه اصلا هيچ شناختي نسبت به آنها نداريد مي توانيد كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي را انجام دهيد. بنابراين سعي كنيد درباره آنها تحقيق كنيد و ببينيد كه چگونه بازاريابي مي كنند و از چه پست هايي استفاده مي كنند و چگونه ارتباطي با مخاطبين برقرار مي كنند.

5) پيوسته پست بگذاريد.

نكته ديگري كه دانستن آن براي افرادي كه مي خواهند با استفاده از شبكه هاي اجتماعي بازاريابي كنند خيلي مهم است اين است كه آنها بايد پيوسته پست بگذارند. به عنوان مثال فرض كنيد كه شما مي خواهيد با استفاده از شبكه اينستاگرام به بازاريابي بپردازيد. در صورتي كه شما تحت هيچ الگوي منظمي پست نگذاريد، احتمال اينكه مخاطبين جديدي براي خودتان پيدا كنيد خيلي كمتر از زماني مي شود كه شما تحت يك الگوي منظم و مشخصي پست بگذاريد (به عنوان مثال هر روز بعد از ظهر پست بگذاريد و يا در صورتي كه فعاليت زيادي داريد هر روز دو بار (به عنوان مثال يك بار صبح و يك بار ديگر بعد از ظهر پست بگذاريد) و يا در صورتي كه دوست نداريد خيلي فعاليت كنيد هر هفته يك بار پست بگذاريد.

بنابراين بهتر است براي پست گذاشتن در شبكه هاي اجتماعي يك الگوي منظمي داشته باشيد و سعي كنيد تا بر اساس اين الگوي منظم پست هايتان را در شبكه هاي اجتماعي بگذاريد. در اين صورت است كه مي توانيد انتظار داشته باشيد كه تعداد افرادي كه شما را دنبال مي كنند خيلي زياد شوند به اين دليل كه آنها انتظار دارند كه در زمان مشخصي پست هاي شما را ببينند!

6) از تمام ويژگي هاي پلتفرم هاي مختلف استفاده كنيد.

پلتفرم هاي مختلفي كه شما مورد استفاده قرار مي دهيد هركدام داراي ويژگي هاي مختلفي هستند كه با استفاده از اين ويژگي ها مي توانيد كار ارتباط گرفتن با مخاطبين را براي خودتان آسان تر كنيد. بنابراين يكي از رموز موفقيت در بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي اين است كه از تمام ويژگي هايي كه در اين پلفترم ها وجود دارد استفاده كنيد تا بتوانيد كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي را بهتر انجام دهيد. به عنوان مثال فرض كنيد كه شما از شبكه اجتماعي اينستاگرام براي بازاريابي كردن استفاده مي كنيد. در اينستاگرام ويژگي هاي مختلفي وجود دارد كه مي تواند به شما كمك كند تا باكيفيت تر بازاريابي كنيد. به عنوان مثال:

- استوري اينستاگرام: كه شما مي توانيد به مدت 24 ساعت تصاوير و يا ويديوهايي از پشت پرده شركتتان و يا از خودتان و همكارانتان در آن قرار دهيد

- IGTV: كه شما مي توانيد با استفاده از آن ويديوهاي بلند را آپلود كنيد

- Instagram Live: كه شما مي توانيد با استفاده از آن به صورت زنده با مخاطبين ارتباط برقرار كنيد.