چهارشنبه ۰۸ بهمن ۹۹
1) به محتواي ويديويي توجه كنيد!
بخش عمده اي از محتوايي كه در شبكه هاي اجتماعي به اشتراك گذاشته مي شود محتواي ويديويي است. بنابراين شما بايد به ويديو به عنوان ابزار بسيار موثري براي برقرار كردن رابطه مناسب با مخاطبين كه منجر به خريد آنها شود توجه كنيد. فراموش نكنيد كه در صورتي كه از شبكه هاي اجتماعي استفاده مي كنيد ولي استفاده كردن از ويديوها را درنظر نمي گيريد بدون ترديد نمي توانيد آن طور كه مي خواهيد نتيجه مطلوبتان را از كار بگيريد به اين دليل كه استفاده كردن از ويديوها يكي از مهم ترين و اساسي ترين نكته هايي است كه افرادي كه مي خواهند با استفاده از شبكه هاي اجتماعي به بازاريابي بپردازند بايد حتما به آن توجه داشته باشند. قرار دادن ويديوهايي باكيفيت و مناسب با محتواي شما مي تواند تاثير بسيار زيادي در كيفيت بازاريابي شما داشته باشد و وضعيت شما را در كار بازاريابي از اين رو به آن رو بكند!
2) براي مخاطبين داستان تعريف كنيد!
شما قرار است از اين ابزاري كه در اختيارتان قرار داده شده است استفاده كنيد تا تعدادي از مخاطبين را به كاري كه مي خواهيد انجام دهند تشويق كنيد. در حقيقت شما با استفاده از اين محتوايي كه در شبكه هاي اجتماعي توليد مي كنيد بايد سعي كنيد تا توجه آنها را به خودتان جلب كنيد و كاري كنيد كه تبديل به مشتريان وفادار شما شوند. يكي از مهم ترين كارهايي كه شما بايد انجام دهيد اين است كه به هر شكلي كه مي توانيد كاري كنيد كه آنها پست هاي شما در شبكه هاي اجتماعي را دنبال كنند بنابراين يكي از بهترين شيوه هاي انجام اين كار اين است كه براي آنها داستان تعريف كنيد. فرض كنيد كه صفحه هاي شبكه هاي اجتماعي شما مانند يك سريال تلويزيوني است كه شما مي خواهيد به هر شكلي كه مي توانيد مخاطبين جديدي براي خودتان دست و پا كنيد.
3) به عمق رابطه اي كه قرار است با مخاطبين برقرار كنيد توجه كنيد!
با اين كه توجه كردن به اين كه شما چه تعداد فالوئر داريد يكي از نكته هاي مهمي است كه به هنگام كار كردن با شبكه هاي اجتماعي بايد حتما به آن توجه كنيد ولي نكته ديگر اين است كه به عمق مطالب هم توجه كنيد و بررسي كنيد كه مطالبي كه قرار است در اين شبكه هاي اجتماعي پست كنيد تا چه ميزان باعث مي شوند كه مخاطبينتان بتوانند با شما ارتباط برقرار كنند. شما بايد سعي كنيد تا جايي كه مي توانيد رابطه عميقي را با آنها داشته باشيد و اطمينان حاصل كنيد كه افرادي كه در شبكه هاي اجتماعي شما را دنبال مي كنند افرادي هستند كه نسبت به شما وفادار مي مانند. به عنوان مثال، اگر شما 1000 فالوئر داشته باشيد ولي بدانيد كه اين فالوئرها افرادي هستند كه نسبت به تجارت شما و كارهايي كه انجام مي دهيد وفادار مي مانند خيلي بهتر از اين است كه 15000 فالوئر داشته باشيد ولي آنها افرادي باشند كه حتي خود شما نيز به خوبي مي دانيد كه اصلا رابطه خوبي با شما برقرار نمي كنند.
4) در كنار صفحه هايي كه توليد مي كنيد كانال هاي يوتيوب ايجاد كنيد!
يكي ديگر از نكته هايي كه شما به عنوان فردي كه مي خواهد در كار بازاريابي عملكرد خوبي داشته باشد بايد به آن توجه كنيد اين است كه در كنار صفحه هايي كه در شبكه هاي مجازي ايجاد كرده ايد كانال هاي يوتوب ايجاد كنيد تا به اين شيوه بتوانيد در صفحه هاي خودتان آنها را به اين كانال ها ارجاع دهيد و كاري كنيد كه آنها بتوانند ديد بهتري نسبت به آن چه كه تجارت شما انجام مي دهد پيدا كنند و به اين ترتيب بتوانيد تعداد مخاطبينتان را بيشتر كنيد.
5) بررسي كنيد كه تجارت هايي كه در زمينه كاري شما بسيار موفق هستند چه روش هايي براي بازاريابي بكار مي برند!
يكي ديگر از نكته ها و روش هاي موفقيت در كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي اين است كه به دنبال تجارت هايي بگرديد كه در زمينه كاري شما كار مي كنند و در اين كار موفق هستند. شما بايد بررسي كنيد كه اين تجارت هاي موفق براي موفقيتشان از چه روش هايي استفاده مي كنند و سپس بررسي كنيد كه آيا شما نيز مي توانيد اين روش ها را بكار ببريد يا خير. تجارت هاي بسياري هستند كه از اين روش براي بهبود كيفيت كار تجارت خودشان استفاده كرده اند و به موفقيت هاي بسيار زيادي رسيده اند. نبايد فراموش كنيد كه تجارت هاي ديگري كه حوزه كاريشان شبيه به كار شما بوده است و در اين حوزه بسيار موفق عمل كرده اند تجارت هايي هستند كه شما مي توانيد بدون هيچ چون و چرايي آنها را براي خودتان الگوي مناسبي قرار دهيد و با عمل كردن به كارهايي كه مي كنند شما نيز مخاطبين زيادي براي خودتان جمع آوري كنيد.
6) رشد طولاني مدت را فداي رشد كوتاه مدت نكنيد!
شما قرار است كه در طولاني مدت از انجام كار بازاريابي سود ببريد. بنابراين براي اين كار بايد براي خودتان برنامه ريزي هاي طولاني مدت داشته باشيد. شما هرگز نبايد كاري كنيد كه رشد طولاني مدتتان فداي رشد كوتاه مدتتان شود. به عنوان مثال در صورتي كه براي خودتان يك برنامه كوتاه مدت داريد كه فكر مي كنيد منجر مي شود كه در دوره اي كوتاه مدت رشدتان بيشتر مي شود و يك برنامه طولاني مدت داريد كه در طولاني مدت نتيجه مي دهد ولي ممكن است با برنامه كوتاه مدتي كه قرار است آن را اجرا كنيد در تناقض باشد اگر براي اين كه به رشد كوتاه مدت برسيد رشد طولاني مدت را حذف كنيد كار بسيار اشتباهي انجام داده ايد! شما بايد سعي كنيد تا به برنامه ريزي هاي طولاني مدت بپردازيد و فكر كنيد كه در صورتي كه بخواهيد نتيجه هاي طولاني مدتي بگيريد چه چاره و راه كارهايي خواهيد داشت.
7) در لابلاي پست هايتان حتما از مخاطبين بخواهيد كه دليل استفاده از فرآورده ها را توضيح دهند!
شما بايد حتما از مخاطبين بخواهيد كه توضيح دهند كه چرا از فرآورده ها شما استفاده مي كنند. شما بايد اين كار را با پرسيدن سوالاتي در اين رابطه انجام دهيد. به عنوان مثال مي توانيد از آنها سوالاتي از اين قبيل را بپرسيد:
- به چه دليل مي خواستيد از فرآورده ها ما استفاده كنيد؟
- فكر مي كنيد كه فرق فرآورده ها ما با فرآورده ها ديگر چيست كه تصميم گرفتيد فرآورده ها ما را انتخاب كنيد؟
- به لحظه اي فكر كنيد كه احساس كرديد كه استفاده كردن از فرآورده ها ما مي تواند نيازهاي شما را برطرف كنيد
- حالا كه مشكلاتان را با استفاده از فرآورده ها ما برطرف كرده ايد به ما بگوييد كه زندگي به نظرتان چه تغييري كرده است؟
و سوالاتي مانند سوالات بالا.
در صورتي كه شما چنين سوالاتي از آنها بپرسيد آنها در ذهنشان نيازي را كه به اين محصول داشتند احساس مي كنند و در عين حال فكر مي كنند كه با مصرف كردن اين محصول مي توانند كيفيت زندگي خودشان را بالاتر ببرند. همين موضوع باعث مي شود كه احتمال اين كه براي بارهاي ديگر به شما مراجعه كنند افزايش پيدا كند.
8) بازاريابي را به گونه اي انجام دهيد كه مخاطبين فكر كنند كه "يك چيزي كم است!"
يكي از بهترين تكنيك هاي بازاريابي (كه در بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي اهميت بيشتري نيز پيدا مي كند) اين است كه شما به عنوان يك بازارياب كار را به گونه اي انجام دهيد كه افرادي كه قرار است تبليغات شما را ببينند احساس كنند كه "يك چيزي كم دارند!" شما بايد تمام تلاشتان را بكنيد كه اين احساس را به آنها انتقال دهيد كه واقعا فكر كنند كه براي انجام دادن كارهايشان نياز به فرآورده ها شما دارند. البته انجام دادن كار به اين شيوه ممكن است در ابتدا به نظر كاري دشوار بيايد ولي با تكرار و تمرين كردن خواهيد ديد كه انجام اين كار مي تواند راحت تر از آن چيزي بايد كه فكرش را مي كرده ايد. شما بايد به آنها بقبولانيد كه تجارت شما فرآورده هاي را توليد مي كند كه مي تواند به آنها كمك كند تا نيازهايشان را برطرف كنند.
9) از كلمات مثبت استفاده كنيد!
چگونگي انتخاب كردن كلماتي كه شما براي بازاريابي بكار مي بريد نيز نكته مهمي است كه شما بايد حتما به هنگام انجام دادن كار به آن توجه داشته باشيد. شما بايد از كلماتي استفاده كنيد كه تاثير مثبتي را بر روي آنها دارد. تحقيقات نشان داده است كه استفاده كردن از بعضي از كلمات مي تواند كار را براي شما آسان تر كند. به عنوان مثال در صورتي كه شما از كلمه هاي "موثر"، "سريع"، "جديد"، "قدرتمند" و كلمه هايي مانند آنها استفاده كنيد شانستان براي اين كه در كار بازاريابي موفق تر شويد نسبت به زماني كه نمي دانيد بايد از چه كلمه هايي استفاده كنيد خيلي بيشتر مي شود. بنابراين يكي از روش هاي مهمي كه شما مي توانيد با اين روش تعداد مخاطبينتان را افزايش دهيد اين است كه از كلمه هايي استفاده كنيد كه به شما كمك مي كند تا اثر مثبت تري را بر روي مخاطبين داشته باشيد.
10) به مخاطبين بقبولانيد كه فرآورده ها و يا خدمات شما در اسرع وقت در اختيارشان قرار مي گيرد!
يكي ديگر از نكته هاي مهمي كه شما بايد به آن توجه كنيد اين است كه به مخاطبينتان بقبولانيد كه فرآورده هايي كه مي خواهيد به آنها ارايه دهيد و يا خدماتي كه مي دهيد در اسرع وقت و در سريع ترين زمان ممكن در اختيار آنها قرار خواهد گرفت. اين موضوع اهميت بسيار ويژه اي دارد و به شما كمك مي كند تا موفق تر عمل كنيد.
11) تمام تلاشتان را بكنيد كه در زمينه كيفيت محتوا از رقباي خودتان بهتر عمل كنيد!
كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي كاري است كه شما آن را در رقابت با شركت هاي ديگري كه آنها نيز مي خواهند كار شما را انجام دهند انجام مي دهيد. بنابراين بايد سعي خودتان را بكنيد كه اين كار را به گونه اي انجام دهيد كه كيفيت كاريتان از كيفيت كاري رقبايتان بهتر باشد. شما بايد سعي كنيد كه تا جايي كه مي توانيد در انجام كارتان دقت كنيد و پارامترهاي مختلفي را كه منجر به بالا بردن كيفيت كاريتان مي شوند درنظر داشته باشيد. به عنوان مثال بايد به كيفيت محتوايي كه ارايه مي كنيد توجه داشته باشيد و تعداد تصاويري كه در پست هايتان قرار مي دهيد را بررسي كنيد و ويديوهايي كه پست مي كنيد را از نظر كيفيت و كميت بررسي كنيد و مواردي از اين قبيل.
12) به انتقاداتي كه از شما مي شود به طور شفاف پاسخ دهيد!
شما در هر زمينه اي كه بخواهيد با استفاده از شبكه هاي اجتماعي بازاريابي كنيد بدون ترديد با گروهي از مخاطبين مواجه خواهيد شد كه آنها را "مخاطبين عصباني" نامگذاري كرده اند. اين مخاطبين همان افرادي هستند كه تمام تلاششان را مي كنند كه از شما انتقاد كنند. در چنين مواردي شما بايد تا جايي كه مي توانيد به شكل منطقي به اين افراد پاسخ دهيد و بايد تمام تلاشتان را كنيد كه اين كار را در حالي انجام دهيد كه افراد ديگر هم مي بينند (به عنوان مثال در بخش كامنت ها به كامنت هايي كه آنها مي گذارند پاسخ دهيد و براي پاسخ دادن به آنها به بخش پيام هاي خصوصي نرويد) در صورتي كه آنها دوباره شروع به اعتراض كردند و احساس كرديد كه به شكل غيرمنطقي مي خواهند شما را زير سوال ببرند مي توانيد آنها را حذف كنيد!
13) فراموش نكنيد كه اكثر كاربران محتواي شما را تا آخر نمي خوانند بلكه آن را مرور مي كنند!
يكي ديگر از نكته هاي مهمي كه شما بايد در اين زمينه به آن توجه داشته باشيد اين است كه فكر نكنيد كه ديگران محتواي شما را مي خوانند چون اين گونه نيست! آنها تنها محتوايي كه شما توليد مي كنيد را با سرعت بالايي مرور مي كنند. درك كردن تفاوت ميان اين دو مفهوم بايد براي شما خيلي مهم باشد به اين دليل كه اگر انرژي و تمركز خودتان را بر روي توليد كردن محتوايي بگذاريد به شيوه اي كه صرفا به شكلي ساخته شده باشد كه آنها با دقت آن را بخوانند بخش زيادي از انرژي خودتان را هدر داده ايد! شما بايد سعي كنيد كه محتوا را به شيوه اي توليد كنيد كه آنها حتي با يك نگاه اجمالي به آن بتوانند بفهمند كه داستان چيست و بلافاصله و بدون هيچ چون و چرايي جلب آن شوند.
14) در پست هايي كه مي گذاريد، از صفحه هاي ديگر هم نام ببريد!
يكي ديگر از روش هايي كه شما مي توانيد با اين روش اطمينان حاصل كنيد كه مي توانيد كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي را بهتر انجام دهيد اين است كه افراد ديگري را كه صفحه هايي در شبكه هاي اجتماعي دارند كه مرتبط با كار شما مي باشد (و يا حتي مرتبط با كار شما نمي باشند!) را در پست هايتان تگ كنيد! اين كار به شما كمك مي كند كه تعداد افرادي كه مخاطبين شما هستند بيشتر شوند. علت اين موضوع كاملا مشخص است. علت اين است كه وقتي شما به صفحه هاي ديگر هم توجه كنيد افرادي كه پست هاي شما را مي بينند متوجه مي شوند كه شما به ديگران هم توجه مي كنيد بنابراين همين مضووع باعث مي شود كه شما مي توانيد توجه و علاقه آنها را به خودتان جلب كنيد بنابراين آنها شما را فالو مي كنند. از اين رو اين روش نيز يكي از روش هاي مهمي است كه شما مي توانيد با استفاده از آن در افزايش تعداد مخاطبينتان موفقيت آميز عمل كنيد.
15) با زبان مخاطبينتان سخن بگوييد!
يكي ديگر از روش هاي بسيار مهمي كه شما به عنوان فردي كه مي خواهد با استفاده از شبكه هاي اجتماعي بازاريابي كند بايد به آن توجه داشته باشيد اين است كه با زبان مخاطبينتان با آنها سخن بگوييد. شما بايد تلاشتان را بكنيد كه آن طور كه آنها مي خواهند با آنها ارتباط برقرار كنيد. در صورتي كه شما به شيوه اي با آنها ارتباط بگيريد كه اصلا برايشان آشنايي ندارد نمي توانيد انتظار داشته باشيد كه در اين كار موفق شويد. به عنوان مثال در صورتي كه احساس مي كنيد كه استفاده كردن از زبان آكادميك براي آنها معنايي ندارد و آنها استفاده از اين زبان را درك نمي كنند نبايد سعي كنيد تا با اين روش با آنها سخن بگوييد!
16) درباره چيزهايي با آنها حرف بزنيد كه آنها با هم صحبت مي كنند!
يكي ديگر از نكته هاي بسيار مهم و كليدي در كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي اين است كه شما بايد درباره موضوعاتي با مخاطبين حرف بزنيد كه آنها درباره اين موضوعات با هم سخن مي گويند. فراموش نكنيد كه حرف زدن درباره موضوعاتي كه آنها علاقه اي به شنيدن درباره آنها ندارند نمي تواند براي شما سودمند باشد. شما بايد سعي كنيد كه درباره نكته هايي با آنها سخن بگوييد كه فكر مي كنيد آنها درباره اين نكته ها به شما گوش مي دهند. تمام تلاشتان را بكنيد كه در صورتي كه تجارتتان ارتباطي با اين موضوعات ندارد با اين وجود نزديكترين موضوعي را پيدا كنيد كه هم ارتباطش را با تجارتتان حفظ كرده است و هم اين كه از موضوعاتي كه آنها مي خواهند در اين باره حرف بزنند دور نشده باشيد.
17) مشترياني كه از شما خريد مي كنند را مورد تشويق قرار دهيد!
از ديگر نكته هاي بسيار مهم در رابطه با بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي اين است كه شما بايد مخاطبين و مشترياني را كه از شما خريد مي كنند مورد توجه و تشويق قرار دهيد. اين نكته مي تواند براي شما خيلي مهم باشد چون در صورتي كه بتوانيد آن طور كه بايد و شايد آنها را مورد تشويق قرار دهيد مي توانيد انتظار داشته باشيد كه در آينده همين مشتريان تبديل به مشتريان وفادار شما مي شوند و علاوه بر آن تعداد بيشتري از مخاطبين و مشتريان وفادار خواهيد داشت كه مي توانند به شما كمك كنند. بنابراين سعي كنيد تا جايي كه مي توانيد با استفاده از روش هاي مختلف آنها را براي اين كه از شما خريد كرده اند تشويق كنيد و سعي كنيد تا اين كار را به صورت علني و در حالتي انجام دهيد كه تمام مخاطبينتان مي بينند!
18) در محتواي بازاريابي خودتان اين نكته كليدي را درنظر داشته باشيد: حل كردن مشكلات مخاطبين!
اكثر تجارت ها سعي مي كنند تا نيازهاي مخاطبين را حل كنند. اين كاري است كه شما هم بايد انجام دهيد. شما بايد سعي كنيد تا جايي كه مي توانيد در محتوايي كه براي بازاريابي كردن توليد كرده ايد به آنها نشان دهيد كه مي خواهيد نيازهاي مخاطبين را حل كنيد و سعي كنيد تا جايي كه مي توانيد به اين افراد بقبولانيد كه حقيقتا تجارتتان را توليد كرده ايد كه به اين روش نيازهاي آنها را حل كنيد. در غير اين صورت ممكن است كارتان با مشكل برخورد كند به اين دليل كه در صورتي كه نتوانيد به آنها بگوييد كه هدفتان از ايجاد كردن اين تجارت اين است كه نيازهايشان را برطرف كنيد نمي توانيد آن طور كه مي خواهيد آنها را به سمت سوي تجارتتان جلب كنيد.
19) به هنگام توليد محتوا به اين موضوع توجه كنيد كه مخاطبين به چه دليل به تجارت شما روي آورده اند!
يكي ديگر از نكته هاي مهم و كليدي براي كار بازاريابي كردن با استفاده از شبكه هاي اجتماعي اين است كه شما بررسي كنيد كه مخاطبينتان به چه دليل به تجارت شما روي مي آورند. اين موضوع بسيار مهم و اساسي است و شما براي اين كه بتوانيد توجه آنها را به سمت و سوي خودتان جلب كنيد بايد حتما به آن توجه كنيد. شما بايد حتما بررسي كنيد كه مخاطبينتان به چه دليل به تجارت شما علاقه مند شده اند و سعي كنيد تا بر همين اساس تجربياتي را كه آنها از تجارت شما دارند بهتر و بهتر كنيد. وقتي كه بدانيد عامل اصلي كه باعث شده است كه آنها به كاري كه شما انجام مي دهيد علاقه مند شود چه چيزي است مي توانيد انتظار داشته باشيد كه شيوه هايي را كه مي توانيد آنها را بيشتر و بيشتر جلب كارتان بكنيد را نيز ياد بگيريد.
20) خنده دار باشيد!
از ديگر ترفندهايي كه افرادي كه در كار بازاريابي با استفاده از شبكه هاي اجتماعي بايد براي اين كه تعداد مخاطبين بيشتري را به خودشان جلب كنند از آن استفاده كنند خنده دار بودن است. شما بايد خنده دار باشيد و سعي كنيد تا در لابلاي مطالبي كه براي آنها پست مي كنيد اين پارامتر را نيز درنظر داشته باشيد. شما بايد سعي كنيد تا به هر شيوه اي كه مي توانيد توجه آنها را به خودتان جلب كنيد و در اين راه نبايد از هيچ تلاشي فروگذار كنيد. يكي از بهترين شيوه هايي كه مي توانيد به اين شيوه كاري كنيد كه مخاطبين جلب شما شوند اين است كه از خنده دار بودن و ارايه كردن مطالب طنز براي آنها استفاده كنيد و سعي كنيد تا اين موضوع را در تمام بخش هاي كارتان درنظر داشته باشيد. در صورتي كه بتوانيد محتوايي توليد كنيد كه به نوعي موجبات خنده را براي آنها ايجاد كند مي توانيد انتظار داشته باشيد كه تعداد افرادي كه شما را فالو مي كنند بيشتر شود و نتيجه اين كار اين مي شود كه خواه ناخواه تعداد مشتريانتان هم افزايش پيدا مي كند.
21) در لابلاي پست هايتان دانستني هاي مفيدي در اختيار آنها قرار دهيد!
از ديگر نكته هايي كه شما به عنوان يك بازارياب بايد حتما به آن توجه داشته باشيد اين است كه در كنار اطلاعاتي كه در پست هايتان در اختيار آنها قرار مي دهيد حتما دانستني هايي را هم به اين اطلاعات اضافه كنيد و به اين شيوه كاري كنيد كه مخاطبينتان احساس كنند كه شما مي خواهيد در كنار انجام دادن كار بازاريابي براي آنها دانستني هايي مفيد نيز ارايه كنيد و اين كه حقيقتا قصد شما اين است كه به آنها اطلاعاتي اضافه كنيد. در صورتي كه آنها چنين ديدگاهي نسبت به شما داشته باشند تاثير كارتان بسيار بيشتر مي شود.
22) در صورتي كه شكل محصولات و يا ارايه خدمات را تغيير داده ايد از آنها نظرسنجي كنيد كه آيا شيوه جديد را دوست دارند يا خير!
از ديگر نكته هاي كه براي شما به عنوان يك بازارياب مي خواهد كار بازاريابي انجام دهد بايد خيلي مهم باشد اين است كه از آنها نظرخواهي كنيد كه آيا ارايه خدمات و يا فرآورده هاي شما به شيوه هاي قديمي براي آنها مطلوب بوده است يا اين كه ارايه آنها به شيوه هاي جديد را مي پسندند. اين نكته بايد براي شما اهميت بسيار زيادي داشته باشد به اين دليل كه وقتي از آنها درباره موضوعاتي مانند اين موضوع نظرخواهي مي كنيد آنها احساس مي كنند كه شما به عنوان يك مشتري حقيقي و بااحترام به نظر آنها ارزش مي دهيد و همين موضوع باعث مي شود كه ميزان وفاداري آنها نسبت به شما خيلي زياد شود.
- ۳۶ بازديد
- ۰ نظر